- Project Runeberg -  Tidsexistensens apologi : Ett stycke relationsteori /
139

(1888) [MARC] Author: Pontus Wikner With: Lawrence Heap Åberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tidsexistensens apologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

139
på detta sätt först visa sig såsom ett och sedan såsom
ett annat, det är en historia, for hvilken det eviga
föremålet sjelft utgdr subjektet, i det att det är det
föremålet, som bade det ena och det andra vederfares.
Att detta vederfares det föremålet kan icke i sin ord¬
ning vara ett fenomen. Ty att någonting är ett feno¬
men af ett annat betyder, att detta andra för en ofull¬
komlig uppfattning visar sig såsom något, som det i
sjelfva verket icke är; och om det da är ett fenomen, ©
att föremålet X visar sig sasom t. ex. kejsaren Na¬
poleon i dag och fangen Napoleon i morgon, sa bety¬
der detta, att det icke verkligen visar sig sa, utan det
endast visar sig, som om det visade sig, hvilket icke
kan vara någon fenomenläras rimliga mening. Hennes
mening är nämligen att medelbart genom fenomen¬
förhållandet: "det visar sig" för den ändliga verlden
få ett fäste i den eviga: men på nu angifna vis kom¬
mer man till att i oändlighet fortsätta detta "det visar
sig“, och om verlden sjelf far ett faste i den eviga,
så reduceras detta alltid derhän, att det blott visar
sig sa, som om hon egde ett sådant fäste, som hon i
sjelfva verket icke eger. Men om man sålunda tvingas
till det antagandet, att val t. ex. kejsaren Napoleon
är ett fenomen af ett evigt X, och att fången Napo¬
leon är ett annat fenomen af samma X, men att det
deremot icke är ett blott fenomen, att X ena gången
visar sig såsom en kejsare och den andra gången såsom
en fånge, då har i och med detsamma sjelfva det eviga
X, som låg till grund för fenomenet, fått en historia
och fått en historia, som icke är ett fenomen. Låt
vara, att det fatt denna historia forst genom förhål¬
landet till en tidsvarelses uppfattning, det har dock
fått henne genom den uppfattningen och icke blott för
den uppfattningen, utan för hvilken sann och riktig
uppfattning som helst, blott hon räcker till att se,
hvad som här försiggår. Men om ett moment af den
tidlösa verlden — här X — sålunda fått en verklig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:43:33 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wptidsexis/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free