- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 23 (1903) /
126

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Piette har med ledning af sina iakttagelser rörande lagringen
och den med konstföremålen samtida faunan sökt gifva oss en
föreställning om huru denna konst uppkom, utvecklade sig och
försvann.

Den del af kvartärtiden, till hvilken skulpturerna och
sni-derierna höra, har han benämnt den glyptiska perioden,
omfattande Mortillets såväl Solutré- som Madelaineperiod. Under den
glyptiska periodens äldre del har klimatet varit jämförelsevis mildt.
Stora hästhjordar ströfvade omkring på de vidsträckta,
gräsbevuxna steppema och tjänade människan till föda. Tiden kan kallas
hästjägarnes period (Temps èqueller efter

la grotte du Pape vid Brassempouy, som lämnat för denna tid
karakteristiska arbeten). Under dess förra del, mammut- eller
elfenbenstiden (Epoque
ébur-néenne) var mammuten
mycket vanlig i
Syd-frankrike,renen däremot
mycket sällsynt.
Elfenbenet utgjorde det
material, som användes
vid framställningen af
de plastiska
kvinnofigurerna, hvilka
funnits t. ex. vid
Brassempouy. Djurbilder voro
ännu okända.

Under den därpå följande egentliga hästtiden (Époque
hippi-quienne) försämrades så småningom klimatet, och renen blef
vanligare. Nu utbildades en reliefskulptur med djurmotiv, hvilken i stor
utsträckning använde renhornet som material. Elfenbenet blef
sällsyntare, och detta torde i sin mån ha föranledt, att man
öfver-gaf den fristående skulpturen, ty för denna lämpar sig i mindre
grad renhornet med dess platta yta och porösa inre.

I samband med en inträdande klimatförsämring vidtog en ny tid,
som vi kunna kalla renjägarnes period

gourdanienne efter Gourdan-grottan). Under dess förra del, den
egentliga rentiden (Époque rangiférienne) har industrien att uppvisa
nya vapen- och verktygsformer, t. ex. nålar och harpuner af ben.
Detta är gravyrens tid par excellence. Piette anser sig kunna
visa, att man liksom bildat skola. Man imiterar ej blott naturen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:49:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1903/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free