- Project Runeberg -  Zimmerwald. Socialistisk månadstidskrift / 1921 /
111

(1918-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hela världen och satte alla rörelser i svallning. Den färgade
ett gott stycke av krigsårens litteraturflod ocli fyllde som en
motvikt till den ultranationalistiska tendenslitteraturen en viss
uppgift. Den var varken antiinternationell eller antisocial. Den
vädjade till den enskildes humanism ock altruism — den kom
som Döparen i öknen, ett rop, en siare, ett j’accuse. Men med
revolutionernas tramp genom världen föll den samman. Dess
rent borgerliga karaktär ock uppgift upplöstes som .snö i hetta,
ock även på det litterära området skulle den inträdande epoken
sätta sin prägel. Tre års revolutionär kamp kar redan avskilt
de båda antipoderna röd ock vit kultur. Den förra ter sig för
oss ungefär som Rolland på 90-talet drömde sig konsten för
folket: såsom en manifestation av det kraftfulla ock tidsenliga i
rörelser och kos individer till skillnad från den småborgerliga
anda, vilken präglade tidens dramatik ock litteratur, eller den
nationalism, som såg sin uppgift i att glorifiera de officiella
representanterna för samhällssystemets fortsatta utveckling.

Medan sålunda en gallring håller på att ske ock en kulturell
frontförändring organiseras genom den röda kulturens
framträdande, återspeglas det gungande systemet Europa i den vita
litteraturen på ett sätt, som kommer att skänka en alldeles särskild
rubrik över ”fredskrisens” försök till pietistisk, litterär
renässans. En egendomlig skymning, en claire-obskyr-dager, sveper
kring pennans riddare i dessa tider. Man vågar inte kalla den
nya stilen för etisk romantik utan man kan snarare ställa den
på den verkliga Sankey-Waldenströmska tidens plan. Ty de
rörelser, som nu skaka en kel del pennor även i Sverge, är
otvivelaktigt dyningar efter den uppgörelse, som kriget
framtvingade, och som allt kraftigare påfordrades genom de finska, tyska,
ryska ock ungerska revolutionsrörelserna.

I Sverge låg den officiella litterära skolan på
kulturradikalismens plan. Inte ens Selma Lagerlöf, det beskedligaste av alla
pennskaft, har helt kunnat avstå från social betoning av sina
alster. Få var de som ägde Cecilia Bååth-Holmbergs konungsliga
envishet i fråga om ämnesval. 80-talet kade fått en ny
generation — 90-talets skälvande, hemlösa och osäkra
Heidenstamia-nism var redan ur räkningen som ett missfall. Vi kade fått en
kulturradikal betoning av bokkulturen, och en kort period
spelade den en betydlig roll inom arbetarvärlden ej minst därför,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:53:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/zimm/1921/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free