- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
97

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

97

pà den nämnda gränsen. Denna gräns måste nemligen,
säger Höijer, vara inom förnuftet, just för att kännas;
således är det ej dess upphäfvande, utan dess kännande, som
utgör problemet. Detta är Höijers utgångspunkt; och man
kan säga om honom, att han både inom Fichtianismen och
Schellingianismen är den kritiske filosofen; han har gått utom
Fichte och på visst sätt äfven utom Schelliiig, och skulle, om
han haft att fägna sig åt ett lyckligare läge, utan tvifvel, med
allas erkännande, i filosofiens historia intagit den plats som
ban ändå, för det djupare omdömet, der eger och kommer
att bibehålla.

Det ämne, som sysselsätter oss, ha vi kallat menniskans
historia, såsom det benämndes då det först började
behandlas, i förra hälften af 18:de seklet. Det har, sedan filoso
fien genom kriticismen åt sig vindicerat sjelfständighet, kallats
historiens ßlosofi. Egentligen är denna vetenskap ett af de
många sig allt mer framträngande bevisen,-att hvad som i
början ansågs för theologiens ensak, alltmera flyttas inom
förnuftets gebit, genom försök, som äro oafvisliga, att
begripa det. En menniskans historia i theologisk mening är
bibeln: Guds råd och uppenbarelse i afseende på menniskans
salighet; vidare, hvad som ej fallit under någon historia,
utan blott af uppenbarelsen frarastälts, tingens början och
slut. Den profana historien har blott åt sig odlat en del af
mellanrymden mellan dessa ändpunkter; det öfriga
kompletterades ur den heliga historien, med afseende på dess båda
afdelningar, det gamla och det nya förbundet. Historien vid
sin uppkomst i nyare tider var blott krönika, hufvudsakligen
samtida vittnens berättelse om hvad de sjelfve erfarit eller
hört. Likväl visar sig äfven i dessa krönikor driften att
komplettera historien och utgå från en början; således, om de

7

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free