- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
265

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

265

odödlighet — kunna säga: jag vill utdrifva henne ur
paradiset, så att bon ej må äta af lifsens träd och lefva evinnerliga;
hqru skulle menniskan genom sådan spis kunnat blifva odödlig,
om hon redan förut varit det? Denna sinnliga ståndpunkt
framträder ock deruti, att det verkliga begreppet om
odödlighet hos Moses ej finnes. Alla Guds löften hos honom gå
ut på sinnlig lycksalighet, hvars koncentrerade uttryck
återfinnes i det första budet till menniskan: varer fruktsamme,
förökens och uppfyller jorden; J skolen blifva ett stort folk,
o. s. v. Just häri visar sig otydligheten af begreppet
odödlighet hos Moses, emedan han sjelf hade det otydligt för
sig. Detta begrepp är nemligen ej ett uråldrigt, utan har
tvärtom alltid varit i görningen och utvecklas blott i mån
af andens egen utveckling och medvetande om sitt ändamål.
Derföre har det framträdt under många oriktiga former, så
t. ex. i hedendomen såsom en metempsychosis: ett slags
natur-odödlighet i ett evigt upprepadt vardande. — Detta är
dock ej det enda bristfälliga hos Moses; deraf, att han
förblandar menniskans naturliga och andeliga fullkomlighet, blir
följden, att han måste företrädesvis yrka den förras
bibehållande och utvecklande, ehuru densamma upphäfves af den
moraliska, som åstadkommer en vändning i hela menniskans
väsende. Hos Moses föreställes saken så, som om det
ursprungliga , sinnliga fullkomlighets-tillståndet för alltid bort
fortvara och att menniskan, genom att gå utom det,
öfverlemnat sig åt synden. Så t. ex. säger Gud, efter fallet, att
menniskorna skola arbeta i sitt anletes svett; hvarvid kan
frågas, hvad de förut skulle göra med jorden, då de dock
skulle "bruka den"? Så framställas äfven öfver allt i gamla
testamentet de såsom Guds älsklingar, hvilka vilja förblifva i
det inskränktaste naturtillståndet, i motsats mot dem som
derifrån utgått. Detta är t. ex. förhållandet med herden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free