- Project Runeberg -  Åbo Stads-Mission. Blad för inre missionen. / 1:sta Årgången. 1893 /
178

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

—178—

i det han säger: »Men du, dotter Zion, fröjda dig storligen;
och du dotter Jerusalem, gläd dig; si, din konung kommer till
dig, en rättfärdig, och en hielparez fattig, och rider på en
åsna« och på en ung åsninnas fåla«. Med namnet Zions och
Jerusalems dotter betecknar profeten hela Israel Hon uppmanas
att glädja och fröjda sig, och dertill ännu storligen glädja och fröjda
sig inidt i sorg och bedröftvelse Orh hwaröfwer? Deröfiver att hon
snart skulle fä egen konung, en mägtig och förträfflig konung, som
skulle grunda ett underbart, saligt rike.

Men denna fröjdefulla profetia angick icke endast det forna Is-
rael, utan äftven alla andra folk. Alla äro tvi af naturen i lika för-
nedring och elände i andligt afseende, som det forna Israel före
profeten Sakarjas uppträdande. Den sanna gndstjeusten hor genom
synden vlifwit förstörd i menniskoruas hjertan, hjertats heliga altare
och tempel ligga i ruiner, och der finnes icke ens hopp ont en bättre
framtid. Likaledes haftva tvi genom synden förlorat tvär sjelfständig-
het och rätat i träldom under satan, otro, lag och dödens räddhåga
(Eor. 2: 15). Men åter under denna advents-tid låter Herreu för-
kunna: Glädjens och fröjden eder storligen, ty eder konung är kont-
inen, rättfärdig och hjelpare, Jesus Kristus! — Hurndan konung är
han således? Först säger profeten om honom, att han är-

Riittfärdig. Orh han är icke rättfärdig allenast för sig, utan
äftven för oss, orättfärdiga syndare. Han tvisste intet af synd
(2 Kor. 5: 21), han gjorde ingen synd, och intet stvek wardt funnet
i hans mun (1 Petr. 2: 22), hivat-för han äftven kallas det menlösa
Gnds lam. Men emedan Herren kastade allas tvära synder uppå
honom· (Es. 53: sg och sålunda gjorde honom till fynd (2 Kor. 5: 21)
och förbannelse ( "al. 3: 13) för oss, samt tillika uppiväckte honom
ifräu de döda genom fin härlighet (Rom. G: 4) för tvär rättfärdig-
hets skull (Rom. 4: 25), är och kallas han nu: »Herren tvår rätt-
färdighet« (Jer. 23t (i). Gud har gjort honom oss till rättfärdig-
het (1 Kor. 1: 30), hwarföre äfwen apostelen Johannes kan säga,
att tvi hafwa en förswarare hos Fadren, Jesus Kristus, som är rätt-
färdig, samt att han är försoningen för wära synder, men icke alle-
nast för tvära, utan ock för hela werldens (1 Joh. 2: 1, 2).

Zious Kvuung är således rättfärdig för sitta undersåtar och till
deras bästa. Derföre kan han upptaga syndare uti sitt rike. Han
är cu konung sådan som just syndare behöftoa, emedan de i hans
rike bliftva rengjorda frän fynden, rättfärdiga och saliga.

Hielpare. Zion har en konung, som icke fordrar att blifwa af
sina undersåtar trälaktigt betjenad, för att sjelf fä lefwa i hemvärn-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:03:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/abomission/1893/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free