- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Revy i bild och ord /
174

(1897) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Utställningens öppnande af A. H—m

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kakelfabrikation och lergods. I afseende på kakelugnsfabrikationen står Sverige
ej allenast vida framför Norge och Danmark, utan i full jämnbredd med de förnämsta
fabrikerna i verlden och kanske öfverträffande dessa

Rörstrands fabrik står bland dessa främst och den dekorerade hvita kakelugnen
af arkitekten Boberg samt spiseln i 17-hundratalets stil af arkitekten Lindegren äro
framstående prof på denna fabriks utomordentligt värdefulla produkter, hvilka ständigt
blifvit beundrade på alla utställningar under de sista 25 åren.

LTpsala—Ekeby aktiebolag, A. Th. Sandbäck i Kalmar, P. H. Lundgren i
Stockholm och I. Z. Rudholm & Co:s kakelfabrik i Norrköping täfla om, hvilken som
kan åstadkomma de vackraste kakelugnarne. De hafva alla ursprungligen imiterat
Rörstrands kakelugnar i majolika, men sedan börjat inslå på egna vägar, och detta
länder dem till stor förtjenst. Deras arbeten äro mycket värdefulla och tåla väl vid
en jämförelse med, hvad utlandet förmår åstadkomma.

Med afseende på lerkärlsfabrikationen hafva vi förr uti industripalatset sett
arbeten af Lundgren, hvilka kunnat täfla med de berömdaste engelska, och det är skada,
att dylika icke nu äro utställda. Nittsjö tegelverk har ganska välgjorda saker att
bjuda på, men de äro simpla. Norrmännen synas i detta hänseende hafva tagit lofven
af svenskarne, ty deras »terracotta»-arbeten äro utmärkta, ehuru simpla, och A.
Schneiders fat äro mycket stiliga och förtjena att tagas till föredöme. Danska »terracottan»
hafva vi redan omnämnt. Något egentligt krukmakaregods är ej att finna i danska
afdelningen. När våra svenska artister studerat sig in uti lergodsfabrikationen, kan
man hoppas, att denna hos oss skall komma att intaga samma berömda ställning som
våra porslinsfabriker. Lundgren har en god början.

En alldeles sjelfständig ställning intager Höganäs stenkolsbolag. Dess
fabrikater i »rouge flambé»-manér äro framstående och af högt värde. Dess utställning är i
skånska storindustriens paviljong.

Efter det att vi skildrat glas-, porslins- samt kakel- och
krukmakeriutställnin-garne, så torde ligga närmast till hands att nämna några ord om den närbelägna
stora och lyckade Eskilstunamontren, omkring hvilken Eda-, Reijmyre-, Kosta-,
Gu-stafsbergs- och Rörstrandsutställningarne äro grupperade. Denna montre glänser redan
på afstånd och dess tempelartade form och väldiga dimensioner drager blicken dit.
Den består egentligen af två montrer, den ena inuti den andra. Dess yttre har breda
dörröppningar, genom hvilka man har tillträde till den inre. Denna senare har
utställning blott på yttersidan liksom alla montrer med kärna, men den yttre har
däremot utställning på båda sidor, d. v. s. på både yttre och inre sidan, hvarigenom
mycket utrymme vunnits. Det är en god metod att använda kollektivutställningar,
såsom här är fallet. Sådant gör, att man lätt finner, hvad man söker, där det är
sammanfördt på en plats, och man har lättare att sammanfatta, jämföra och bilda sig
ett omdöme om de olika utställarnes produkter, då de äro sammanförda på ett ställe,
så att blicken kan vandra från den ena till den andra. Detta sätt torde nog komma
mer och mer i bruk, ty det är ej blott en lättnad för dem, som vilja studera
utställningen, utan de särskilda utställarnes produkter framstå bättre och göra sig mera
gällande, än om hvar och en af dem hade sin lilla montre i olika delar af det område,
som för dem reserverats.

Men låtom oss återgå till montren, hvilken är klädd med blekgrön plych, som
tjenar till underlag och som bakgrund för de utställda föremålen. Det är gifvet, att
knifvarne skola vara särdeles starkt representerade på en utställning, hvars exponenter
till stor del utgöras af knifsmeder. Där finnas äfven alla slag af dem, från bladen å en
stor rullknif genom alla grader af förskärare-, stycknings-, köks-, bords-, bröd-, frukt-,
slid-, fick- och pennknifvar ända ned till sprättknifvar och miniatyrknifvar, samt de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:59:25 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisfsh/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free