- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
526

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 5 26 —

fullt fog nyttja den något nätta frasen, att den gör sin mästare
all heder. Alice Nordins »Skymning» är ett förtjänstfullt
arbete, som visar att äfven kvinnan kan skörda framgångar på
skulpturens område. Carl Hammars arbeten präglas af
våldsam kraft, en sjudande rörlighet, som framför allt framträder i
den med rätta uppmärksammade gruppen »I kampen för
tillvaron». Den unge skulptören Hugo Elmqvist fäster goda
förhoppningar vid sig med sin af en viss innerlighet präglade staty
»Réverie».

Af den nyligen hädangångne Alfred Nyström finna vi två
arbeten, som b.åda vittna om denne konstnärs verkligen
betydande talang, till hvars icke minst goda sidor vi räkna hans
sträfvan efter en skön och behagfull form. Särskildt är hans
»Hvilande Adonis» typisk i detta hänseende. »Hagar och
Is-mael» är kanske något konventionellt uppfattad, men eljes ett
förtjänstfullt arbete.

Slutligen ha vi bland de svenska skulptörerna en
konstnär, som redan kommit mycket väsen åstad och som äfven
här utkastat ett tvistefrö bland både kritikussar och allmänhet.
Det är Axel Ebbe, bekant särskildt genom ett par föregående
onekligen originella, men mycket diskuterade arbeten, af hvilka
vi bevarat åtminstone »Solrosen» i godt minne såsom ett
verkligen gediget konstverk. Däremot anse vi att han absolut
skenat in på den otillåtna excentricitetens mark genom sin
här utställda kolossala grupp »Martyrium humanum». Den
föreställer en kvinnofigur korsfäst på en manlig figur, som,
stående bakom henne med utsträckta armar, bildar ett slags
kors. Meningen är icke så svår att förstå, åtminstone den
mening, som ligger närmast till hands att tänka sig och som
är den allmänt vedertagna: konstnären har velat
åskådliggöra kvinnans förtryckande genom mannen och bryta en lans
för hennes frigörelse från detta martyrium. Som man ser, ett
modernt problem debatteradt i gips. Man kan ha hvilka som
helst åsikter i kvinnofrågan, detta inlägg blir ändock i alla
händelser ett felgrepp ur den härvidlag enda afgörande
synpunkten: den konstnärliga. Vi vilja icke neka att arbetet
är talangfullt, men det verkar frånstötande, och det är
alldeles nog.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free