- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 1 /
125

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Separatism - Jakob Jakobsson Kärmäki och Catharina Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J åren Tätt omvände? Sv. Vi hålla alla Guds förordnade
medel för höga och Gudomliga nådemedel. Men i det
tillstånd, som de nu äro, kunna vi ej med vårt samvete
bruka dem, såsom förderfvade, hellst som icke heller Gud är
förbunden till sådana medel.

14. Huru äro de då förderfvade i denna tiden? Äro
de ock dem botfardigom såsom förderfvade? Sv. Såvida
de nu brukas uti en afgudisk dyrkan af alla säkra och
o-gudaktiga, så äro de förderfvade, och varda äfven de rena,
efter Hagg. 2: 13—15, genom de orena besmittade.

15. Hvad mena de då om Herrans högv. nattvard?
Sv. Herrans nattvard är väl nyttig; men denna tidsens
nattvards begående är förderfvadt. Vi vilja väl begå
Herrans nattvard, men icke den antichristliga. Den rätta
nattvarden beskrifves i Apok. 3: 20. När Jesus sjelf är
närvarande, så behöfs inga medel.

16. Hvarföre begån J icke nattvarden och dricken Nya
Testamentsens kalk, som nu lefven i Nya Testamentet? Mån
J icke behöfven styrka eder dermed såsom en läkedom för
en svag tro? Sv. Menniskoma kunna ej gifva oss
densamma, utan Herren sjelf gifver oss den, som styrker oss
utan medel. Vi äro icke bundne till några medel, att
der-igenom få rättfärdiggörelsens, andeliga föreningens,
helgelsens och stadfästelsens nåd.

17. Hvad mena de då om döpelsen? Sv. Hvad vet
ett barn, när vatten gjutes på dess hufvud. Döpelsen är
nu ej rätt, utan ombytt. Ty i Nya Testamentet finnas ej
barn vara döpte, utan sedan de trodde och voro till ålders
komne, då sänktes hela menniskan i vattnet; men nu
brukas besprängandet med vattn. ’Af vår döpelse i
barndomen hafveviock ingen nytta: ty syndaarten visar sig
der-efter lika full.

18. Frågades om aflösningen? Sv. Deraf är ingen
nytta. Ty orden: tagen den Helige Ande, hvilken J förlåten
syndeme,dem äro de förlåtne, böra ej förstås om den
nubru-keiiga aflösningen at en enda person alltid, på vissa tider
och rum, utan om en sådan, hvarmed Paulus absolverade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/1/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free