- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 3 /
150

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ligen som en fanatisk och vettlös menniska, hvilken ställt
sig hvarken Guds Ord eller den verldsliga lagen till
efter-lefnad. På annat sätt hafva Guds barn den Helige Ande.
Den kommer ju med och genom Ordet. Deraf skall man
pröfva, om den ande, som oss drifver, är af Gudi, om den
är förent med Ordet. Hvarföre doktor Luther säger in
articulis smalcaldicis, att den andan, som icke är af Ordet
och med Ordet, är ingen annan än djefvulen. Ju mera vi
lemna Guds Ord hos oss rum, ju mera får den Hel. Ande
hos oss insteg, hvilken genom Ordet oss omvänder, föder
pånytt, upplyser, lärer, tröstar, styrker och vittnar med vår
ande, att vi äro Guds barn.

När mag. Utter på Holma gård öfverföll mig och
kallade mig svin, torndyfvel, satan och antvardade mig den
lede fienden i våld, började väl min anda komma i
gäs-ning, så att jag af öfverilning tänkte slå honom för
munnen. Men jag erinrade mig Guds Andes ord, som säger,
att man ej bör betala ondt med ondt, och att vår käre
Frälsare icke bannades igen, när han blef bannad.
Således ses, hvem som har den Hel. Ande, antingen den som
tål eller den som tillfogar oförrätter, den som ställer Guds
ord till sitt rättesnöre eller den som handlar deremot. Om
en drifves af verldens onda exempel och seder, så har han
verldens anda; om en drifves af syndiga lustar och
begärelser, så har han den orena andan, djefvulen; om han
drifves af egenkärlek och eget tycke, så drifves han af
sin egen anda. Men drifves och styres han af Guds ord,
så har han Guds ande, som är fridsam, saktmodig, ödmjuk,
långmodig m. m. Men mag. Utters ande är långt derifrån:
orolig, arg, envis, förförisk, högmodig, inbillsk och sjelfkär.
Hela häradsrättens ransakning är full af mag. Utters
före-vitelser emot mig, att jag vore okunnig om
hufvudsannin-garne i den christna läran, blind, oupplyst m. m.,
hvarige-nom han velat göra mig oskicklig att förestå något
läro-embete, men velat uppkasta sig att lära mig samt råda
och herrska öfver mig. Men hvarifrån har han sitt ljus
och sin kunskap om icke ifrån Guds ord? Månne samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/3/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free