- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 5 /
209

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dem någon gång påkommit en lnst att fara omkring;
hvar-ifrån jag dock alltid allvarligen afrådt dem och förmanat
att bliiva hvar och en på sitt ställe. Sådant otillbörligt
förhållande hos några talande har gifvit verlden mycket
tillfälle att lasta och dömma, hvilkens gamla plägsed är
att skära alla öfver en kamm, och kasta ut barnet tillika
med lögvattnet, som man plägar säga, det är: förkasta det
goda jemte det onda, eller för det, att något ondt blandar
sig dernti, och sluta a particulari ad universale, ifrån det
enskilda till det allmänna, tvertemot all naturlig logik och
förnuftig slutkonst, så att när någon i en eller annan måtto
råkar att förse sig och begär något fel, så faller man straxt
allmän dom öfver alla, och det heter: ja, si sådane äro de
alle; men detta är äfven så orimligt och otillbörligt, som
om jag skulle dömma och sluta så här: emedan i den och
den byn är en tjuf, så äro alla, som i den byn bo, tjufvar,
och der finnes icke en enda ärlig menniska. Jag har
aldrig sagt eller säger, att allt, som hos de talande, när man
anser en och annan bland dem enskilt, har funnits och
tilldragit sig, varit af Gudi. Vare det Guds, som Guds är,
och det djefvulens, som djefvulens är, efter Guds
tillstäd-jelse, då en eller annan missbrukat sig, och följt sitt eget
onda hjerta och sin köttsliga vilja.

Herrans råd är underligt, och det är obegripligt, huru
Han regerar. Hans vägar äro ooegripliga, och hans
domar outransakliga. Han säger sjelf: mina tankar äro icke
edra tankar, och mina vägar äro icke edra vägar; utan så.högt,
som himmelen är ifrån jorden, så äro ock mina tankar högre
än edra tankar och mina vägar högre än edra vägar. Es. 55:
8, 9. Ho undervisar Herrans anda? och hvad rådgifvare
lärer Honom? Hvem frågar Han om råd, den Honom förstånd
gifver, och lärer Honom rättsens väg? Es. 40: 13, 14. Gud
har icke anseende till personen; han verkar genom hvem
han vill, när han vill och huru han vill. Det anstår oss
bättre, att i ödmjukhet vörda Hans regering, än efter vårt
blinda förnuft och köttsliga sinne vilja likasom föreskrifva

14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:11:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/5/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free