- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 5 /
306

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

landen ocb i hvarje läge af lifvet egnade sina outtröttliga
mödor framför allt på skötandet af det dyra och heliga,
kall ban valt till sitt lifs mål. Medveten af den sanning,
att man ej kan lära andra innan man lärt sig sjelf,
beklagar han sin okunnighet och ovana i synnerhet i den
praktiska theologin, kännedomen hvaraf och öfningen hvari han
dock från första dagen af sin tjenstgöring fann sig såväl
behöfva. Insigten af denna brist blef derföre en kraftig
sporre att först sjelf med ödmjukt sinne söka efter Guds rike
och hane rättfärdighet Matth. 6: 33 och der näs t att genom
fortsatta studier och flitig öfning göra sig skicklig att
predika Ordet. Hvad han i Sahalax under andras ledning
och genom egna bemödanden inhemtade., var han i
Kuhni alax i tillfälle att på egen hand tillämpa och sedermera
i Åbo att än ytterligare fullkomna och fullända. Hans
tjen-s te tid på begge dessa ställen tyckes med afseende å hans
egentliga predikokajl varit den hugneligaste. I Åbo blef
han embetskamrat med en barndomsvän B. «7. Ignatius, som
i fem års tid var kapellan vid svenska församlingen på
samma tid som Rancken tjenstgjorde vid den finska.
Genom sitt lifs mål förenades desse män närmare med hvar-

*



andra. Men ehuru öfverensstämmande i anda och syfte,
förde likväl deras olika gåfvor dem på olika sätt till
målet. Christus var för dem hvardera salighetens grund, men
’Ignatius predikade väckelse och sann bättring i tro och
helgelse, Rancken åter den af syndakänslan väckta ånger,
och tro, uppenbarad i kärleken, eller med andra ord, den
ena lade tonvigten på en sann bättring, den andra på en
lefvande tro. Sålunda svängde Ignatius väldigt lagens
hammare, och sparade icke heller på eld och svafvel ens för
botfärdige syndare, medan Rancken ledde sina åhörare till
den af syndaångern födda längtan efter nåd och frälsning,
tillgänglig för tron, men endast för en tro i och med
kärleken, uppenbarad i lif och handling. Den förre verkade
på sina åhörare medelst verklig, om ock sjelfmedveten
öf-verlägsenhet i andans gåfvor, den senare deremot genom
trägen undervisning och derpå grundad Öfvertygelse. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:11:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/5/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free