- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Fjortonde delen /
9

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkomålningar i Uppland från medeltidens slut. ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ATS 14: 1 KYRKOMÅLNINGAR I UPPLAND FRÅN MEDELTIDENS SLUT. 9

lägre ordning. Äfven där måleriet fick större utrymme
sig anslaget, blef det därföre kvalitativt stående på samma
anspråkslösa ståndpunkt och detta har i sin ordning
föranledt, att man icke så uppmärksamt studerat de
bevarade minnesmärkena från gotikens som från den
romanska stilens dagar. Man har med ett i viss mån
berättigadt förakt sett ned på de förra, medan stora verk och
praktfulla afbildningar gjort de senare kända. Detta
ganska naturliga förhållande bereder oss svårigheter, då det
gäller att sätta de verk, vi här skola studera, i
sammanhang med riktningarne på kontinenten. Emellertid kunna
vi på förhand vara ganska förvissade om, att de närmaste
mönstren äro att söka i norra Tyskland. Handeln gick
vid denna tid hufvudsakligen öfver Lybeck och Danzig,
och på denna väg stodo vi ock i kulturel förbindelse med
Europa. De snidade och målade altarskåpen, som vi hafva
bevarade i rätt stort antal, hafva troligen importerats från
Lybeck — dock är detta ej ännu fullständigt undersökt
— några äro väl förfärdigade här hemma, andra kanske
hämtade längre ifrån; men äfven i detta senare fall har
nog oftast Lybeck tjänat som förmedlande, ty jämväl där
vände man sig, när det gällde något mer än vanligt
betydelsefullt verk, till konstnärerna vid Rhen eller i
Nederländerna.

II. Öfversikt af de uppländska kyrkomålningarna;
deras anordning och ornamentik.

De kyrkliga målningar, för hvilka jag här skall
redogöra, bilda en både i yttre och inre afseende tämligen
väl begränsad grupp, både kronologiskt och geografiskt.
De hafva tillkommit under den tid, Jakob Ulfsson satt
på Uppsala ärkebiskopsstol, 1469—1514 eller tiden närmast

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/14/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free