Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bidrag till Svenska medeltidens konsthistoria. Af Hans Hildebrand (med 29 träsnitt)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
371
der en baldakin, en Maria med Barnet, till hvilket de
tre konungarne frambära sina håfvor. Öfver dem ser
man Christus hånas och gisslas, samt öfverst
nedtagnin-gen från korset. Dessa figurer, i naturlig storlek och
fullt runda, förråda i
allmänhet en starkt realistisk
uppfattning, och ega jämte den
naiva vidunderlighet, som ofta
beledsagar denna, en ganska
stor uttrycksfullhet1).
3. En chorstol i Burs
kyrka. Vid södra
chorväg-ven finnes ännu en stol,
bestående af tvenne höga
gafvel-stycken, förenade af en
stenbänk. Gafvelstyckena hafva å
de tvenne sidor, som kunde
ses af församlingen i kyrkan,
ganska höga reliefer. Jag
lånar här en figur (fig. 19) ur
Ny Illustrerad Tidning, som
kan gifva en ungefärlig
föreställning om det helas
anordning, ehuru hon icke gör
originalet full rättvisa och
dessutom är i vissa afseenden
bestämdt felaktig2). Man ser här
öfverst bebådelsen och
derunder Marias besök hos Elisabeth. A den andra
gafvelhällen ser man Marie barnsäng, med Josef vid hennes
fötter och krubban ofvanföre.
Fig. 19. Stolsgafvel i Burs kyrka. Gotland. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>