- Project Runeberg -  Arbetets hjeltar /
115

(1885) [MARC] Author: Gaston Tissandier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. 5. Målare, skulptörer och musiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BACH. 115

porträtterade han en slägting, än en vän eller hvem som helst, som
gick in på att sitta för honom en stund. Han försökte också
att modellera med förbundna ögon. »Det är det enda medlet
att lära sig uppfatta formen», sade han. Och detta förklarar
Davids ord: »om man också högge hufvudet af Carpeaux, så
skulle hans händer ändå fortfara att modellera».

Mellan Carpeaux^ femtonde och tjugonde år, var hans lif
en oafbruten strid för dagligt bröd. Han tjenstgjorde som
bärare vid hallarne för att kunna lifnära sig och lefde hela veckan
på en gryta potatis. Men han modellerade trots sin
fattigdom, han trodde på sin egen kraft och på sin framtid. Ar
1848 deltog Carpeaux i alla tättingarna vid institutet för de
sköna konsterna och blef då den femte i ordningen, 1849 blef
han. den tredje, fick medalj 1850 och 1851, men tion 1852 och
andra stora priset 1853. Carpeaux hade då utfört AM-el*
Kaders ’underkastelse, hvarigenom hans talang ådrog sig allmän
uppmärksamhet. Han fortfor alltjämt, år efter år, att täfla
om prix de Rom e och fick det slutligen 1855. Med hans vistande
i Rom följde offentliga beställningar, mästerverk och stora
triumfer.

Vi skulle kunna uppräkna många flere skulptörer, som
haft arbetet att tacka för sin framgång, men vi vilja nu
öfvergå till en annan klass af konstnärer, nämligen musikerna.

Vi skola först sysselsätta oss med Mosarts, Sachs och
Beethovens biografier och sedan utvälja några framstående
konstnärer från Italien och Frankrike, som haft svårigheter
att öfvervinna, innan de vunnit ära och rykte.

Johan Selaslian Bach föddes i Eisenach 1685. Han blef
faderlös redan vid tio års ålder och erhöll sin första
musikaliska undervisning af sin äldste bror, som var organist i
Ordruff. Han gjorde så snabba framsteg, att de svåraste
noter icke afskräckte honom, och han bad sin bror att få låna
en notbok, som innehöll stycken af Froberger, Kerel, Buxtehude
m. fl. Organisten höjde på axlarna vid hans begäran, men
Bach förlorade icke modet, utan steg upp om natten och la-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 15:13:53 2016 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/arbhjelt/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free