- Project Runeberg -  De två världarna Arbetarklassen och Syndikalismen. Deras egen sak och deras eget värk /
19

(1918) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

19

melse. De senare utgå från egen personliga
erfarenhet och grunda därpå sina åsikter. De förra
skalta mer eller mindre åt "filosofiska"
spekulationer som föga passa in med vad arbetarklassen
kan tänka om samma saker, och de använda även ett
språk som icke är arbetarens.

Vid en debatt i franska deputerade kammaren i
maj 1907 stämplade Jaurés, vilken av Sorel städse
bekämpades som en politisk fredsängel och
bour-geois-parlamentar till skada för den proletariska
aktionen såsom uteslutande av klasskampnatur, Sorel
som syndikalismens metafysiker, tvivelsutan med
en ironisk bimening, tillägger Sorel. Denna
karaktäristik är så mycket mindre lämplig som
Jaurés själv är anhängare av en idealistisk
historieuppfattning, visserligen med marxistiska inslag här
och var. I så måtto är även han fullt så
"metafysisk" som Sorel. _

Hävdande generalsträjken som arbetarklassens
sista avgörande kampmedel i sitt arbete om våldet,
vill Sorel gärna framställa den (som ock Marx’
bekanta katastrofteori: samhällets instörtande genom
en katastrof) såsom en "myt". Han vill därmed säga
att generalsträjken har och måste ha något av
trosvisshet i sig. Såsom den religiösa tron värkat
på de urkristna, så skall, menar han, den sociala
tron värka på den sanna revolutionären. På grund
därav har Sorel även blivit kallad mystiker. Sorel
hämtar med förkärlek sitt bevismaterial från de
religiösa rörelserna, enkannerligen den första kristna
rörelsen och från religionslivet överhuvudtaget
— därtill måhända föranledd av sitt intresse för
psykologins tillämpning på de mänskliga och sociala
företeelserna. Raden av sina böcker inledde han
med en kommentar över bibeln och hans följande
bok handlade om Sokrates’ process. Sålunda
uppdrar han jämförelser mellan religiösa och sociala
rörelser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:53:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arbklosynd/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free