- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
362

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 62 Luthers store Katechismus, V,
trceffende og vel talt, at han neppe har sagt et bedre. Ordet maa gjsre
den udvortes Ting til Sakrament; hvis ikke. saa bliver det en blot og bar
udvortes Ting. Nu er det ikke en Fyrstes eller .Kejsers Ord, men den hsje
Majestets Ord og Paabud, for hvilket alle Skabninger skulle falde tilfode
og sige Ja, at det er, som han siger, og modtage det med al Mrbodighed,
Frygt og Ydmyghed,
4. Med dette Ord kan du styrke din Samvittighed og sige: Om hun
drede Tusinde Djcevle med alle Svcermere komme farende og sporge, hvorledes
Brod og Vin kan vcere Christi Legeme og Blod o. s, v„ saa ved jeg, at
alle Aander og Lcerde tilhobe ikke ere saa kloge, som den guddommelige
Majestcet i sin mindste Finger, Nu staar her Christi Ord’ „Tager, ceder,
det er mit Legeme; drikker alle deraf, denne er det nye Testamentes Kalk
i mit Blod" o, s, v. Herved blive vi, og vi ville se paa dem, der ville
mestre ham og gjsre det anderledes, end han har talt det’. Det er vel sandt,
nåar du skiller Ordet derfra eller betragter det uden Ordet, saa har du
intet Andet end blot og bart Brod og Vin; men nåar Ordet bliver derved,
som det stal og maa, saa er det ifolge samme Christi Legeme og Blod, Thi
som Christi Mund taler og siger, saaledes er det. eftersom han ikte kan
lyve eller bedrage.
5, Derfor er det nu let at svare paa allehaande Sporgsmaal, hvormed
man nu plager sig, som dette, om ogsaa en ugndelig Prest kan forvalte
og meddele Sakramentet, og flere deslige. Thi her slntte ui og sige: Om
end en Skjelm tager eller giver Sakramentet, saa tager han dog det rette
Sakrament, det er, Christi Legeme og Blod, ligesaavel som den, der om
gaaes dermed paa det Allervcerdigste, Thi det er ikke grundet paa Menneskers
Hellighed, men paa Guds Ord, og ligesom ingen Hellig paa Jorden, ja
ingen Engel i Himmelen kan gjsre Brsdet og Vinen til Christi Legeme og
Blod, saaledes kan heller Ingen forandre eller forvandle det, om det end
misbruges. Thi for Personens eller Vantroens Skyld bliver ikke det Ord
falskt, hvorved det er blevet et Sakrament og indstiftet. Thi han siger ikke:
„Dersom I tro eller ere vcerdige, saa have I mit Legeme og Blod", men:
„Tager, ceder og drikker, det er mit Legeme og Blod". Ligeledes: „Saadant
gjsrer", nemlig, hvad jeg nu gjsr, indstifter, giver eder og byder eder at
tage. Det er faa meget som saa: Enten du er vcerdig eller uvcerdig, saa
har dn her hans Legeme og Blod i Krast af disfe Ord, fom komme til
Brsdet og Vinen. Saadant skal dn nu vel mcerke dig og holde fast; thi
i disse Ord ligger al vor Grundvold, vort Vcern og Vcerge mod al Vild
farelse og Forfsrelse, som nogensinde er kommen eller endnu kan komme.
6. Saaledes have vi kortelig det fsrste Stykke, fom angaar dette
Sakrcunents Vcefen, Se nu derncest hen til Kraften og Nytten, hvorfor
Sakramentet er indstiftet, hvilket ogsaa er det mest Fornsdne derved, fornt
man kan vide, hvad vi der stulle fsge og hente os. Dette er nu klart og
let at forståa netop af de cinforte Ord: „Det er mit Legeme og mit Blod,
givet og udgydt for eder til Syndernes Forladelfe", Hermed er kortelig
faa Meget sagt: Derfor gaa vi til Sakramentet, for der at modtage en faadcm
Skat, ved og i hvilken vi faa Syndernes Forladelse, Hvorfor? Fordi
Ordene staa der og give os Saadant; thi derfor byder han mig at cede og
at drikke, foråt det maa blive mit og gavne mig som et sikkert Pant og
Tegn, ja som selve det Gode, der er stillet for mig mod min Synd, Dsd
og al Ulykke. Derfor kaldes det rettelig en Sjcelens Spife, fom ncerer og
styrker det nye Mennesie. Thi ved Daaben blive vi fsrst fsdte pacmy;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free