- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
451

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - VII. Om den hellige Nadverd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordieformelen. Grundig Forklaring. VII. 451
for Personens eller Vantroens Skyld bliver ikke det Ord falskt, hvorved det
er blevet et Sakrament og indstiftet. Thi han siger ikke: Dersom I tro
eller ere vcerdige, saa have I mit Legeme og Blod, men: Tager, ceder og
drikker, det er mit Legeme og Blod. Ligeledes: Saadant gjsrer, nemlig
hvad jeg nu gjsr, indstifter, giver eder og befaler eder at tage. Det er saa
meget som saa: Enten du er vcerdig eller uvcerdig, saa har du her hans
Legeme og Blod i Kraft af disse Ord, som komme til Brsdet og Vinen.
Saadant stal du nu mcerke dig og holde fast ved ; thi i disse Ord ligger al vor
Grundvold, vort Vcern og Vcerge mod al Vildfarelse og Forfsrelfe, fom
nogensinde er kommen eller endnu kan kommes) Saa vidt den store Ka
techismus, i hvilken Christi Legemes og Blods virkelige Ncervcerelfe i den
hellige Nadverd bliver af Guds Ord stadfæstet, saaledes at dette gjcelder ikke
alene med Hensyn til Troende og Vcerdige, men ogscm med Hensyn til
Vantroe og Uvcerdige.
8. Men efterdi denne hsjtoplyste Mand har i Aanden forudseet, at
Nogle efter hans Dsd ville gjsre ham mistcenkt for at vcere afvegen fra
den nu omtalte Lcere og andre christelige Artikler, har han til fin store
Bekjendelse knyttet fslgende Protest: „Efterdi jeg ser, at der af Partier og
Vildfarelfer bliver jo lamger des Mere, og at det ingen Ende tager med
Satans Fnysen og Raseri, faa vil jeg, forat ikke herefter i mit Liv eller
efter min Dsd nogle af dem skulle flyde sig ind under mig og falskelig anfsre
mine Skrifter for dermed at bestyrke sin Vildfarelse, ligesom Sakrcnnents
og Daabs-Svcermerne begynde at gjsre, med dette Skrift for Gud og al
Verden bekjende min Tro Stykke for Stykke, ved hvilken jeg tcenker at
blive indtil min Dsd, i hvilken jeg (dertil hjcelpe mig Gud) tcenker at
stilles fra denne Verden og at msde frem for vor Herres Jesu Christi Dom
stol, og derfom Nogen vil sige efter min Dsd: „Om Dr. Luther levede nu,
vilde han om denne eller hin Artikel lcere og mene anderledes, thi han har
ikke nok betcenkt den," saa siger jeg dertil nu som da og da som nu, at
jeg af Guds Naade har paa det Flittigste betcenkt disfe Artikler og atter
og atter Pacmy prsvet dem efter Skriften og vilde forsegle dem, ligefaa
vift som jeg nu har forfegtet Alterens Sakrament. Jeg er ikke drukken eller
tankelss; jeg ved, hvad jeg siger, fsler ogsaa vel, hvad jeg har at svare
for ved den Herres Christi Tilkommelse til den yderste Dom. Derfor stal
Ingen mene, at det er Spsg eller lss Snak, jeg kommer med; det er mit
Alvor, thi jeg kjender ved Guds Naade Satan ganske godt; kan han for
dreje eller forvirre Guds Ord, hvad skulde han da ikke gjsre med mine eller
en Andens Ord?" Til denne Protest fsjer nu den falige Luther blandt
andre Artikler ogfaa denne: „Paa famme Mande (siger han) taler og be
kjender jeg om Alterens Sakrament, at Christi Legeme og Blod der vir
kelig cedes og drikkes med Munden, omend de Prester, som meddele det, eller
de, som modtage det, ikke troede eller paa anden Maade misbrugte det. Thi
det beror ikke paa Menneskers Tro eller Vantro, men Paa Guds Ord og
Anordning ; det skulde da vcere, at de i Forvejen forandre Guds Ord og
Anordning og tyde det anderledes, faaledes som de nuvcerende Sakraments
fiender gjsre, hvilke rigtignok kun have Brsd og Vin; thi de have heller
ikke Guds Ord og Indstiftelfe, men have forvendt og forandret samme efter
sit eget Tykke".
9. Dr. Luther, som dog visselig fremfor Andre har fattet den augs
Se ovenfor S. 361 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free