- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
304

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den förra ej tillegnar sig några för det senare fullt
främmande elementer och att den sjunkande konsten ej
stödjer sig på några föremål, som äro främm ad artade
och endast begripjiga för den lärde. Långt snarare
kunde man i den romerska konsten uppvisa begynnelsen
till ett mera afgjordt aflägsnande från
folkföreställnin-garne, ty svårligen voro i det senare Rom
framställnin-garne ur främmande religioner, den egyptiska, persiska
och andra, lika begripliga för folket som för dem, som
beställt dem. — För att vända oss till nyare tid,
öfvergick under adertonde seklet konstodlingen från skråen,
korporationerna och följaktligen från folket till furstarne,
hofven, den rika adeln. — En sådan tjenst var likväl
icke förnedrande för en Leon ardo da Yinci, Michael
Angelo, Rafael, Rubens, så som den varit det för senare
konstnärer. Väl trängde sig nu de lärda ämnenas
söndrande kil emellan folket och konsten: bredvid den
kristliga mythen och sagokretsen den antika jemte den
gamla historien; men bekantskapen med dessa föremål
hvilade hos adeln och furstarne likväl icke på en
bildning, som var folket så helt och hållet främmande som
sedermera. Den synnerliga frihet, som man tillät sig
mot lagarne för framställningens objektiva trohet, var en
lika stor vinst för bandet emellan konst och folk; den
rika, den furstliga beställaren hade så väl som
konst-närn och folket för sig öfversatt dessa ämnen i sin tids
former, och de voro blott käril, hvari man ingöt ett
välbekant, menskligen förtroligt innehåll, tidens stämning,
denna känsla af emancipation, som var egen för dessa
århundraden. Man tänke blott på Farnesinan, på den
Yenetianska skolan, man tänke blott på den lättfattliga
drägt, som de antika ämnena ikläda sig under
Shak-speare*8 händer. Dessutom voro beställningarne.
ehuru-väl mer och mer utgående från enskilda, likväl bestämda
för offentligheten; Sjelfva palatset, der de uppställdes,
var öppet och lätt tillgängligt; stanzerna i vatikanen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free