- Project Runeberg -  Sergels konst /
134

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tack vare den lilla förminskningen af gruppen på piedestalen. Och gruppen
själf är onekligen vackrare i något mindre storlek än i kolossalformat.
Ryttaren däremot, som sitter högt uppe, måste af perspektiviska skäl vara större,
annars verkar han, som i sin nuvarande uppställning, alltför liten. Som statyn
nu ser ut, är den hufvudsakligen ett exempel på hur en god idé förvanskas.

Häraf faller emellertid ingen skugga på
Sergels arbete, som förtjänar de högsta loford.

Oxenstierna och Historien är ett af hans allra
mest geniala grepp, näst Gustaf III:s staty hans
förnämsta skapelse i hemlandet. Man bör hellre
&!?■ I23- studera den i proportionsmodellen, som i hvarje
detalj bär märke af Sergels hand, än i den
moderna bronsgruppen, och det år 1832 efter den
obegagnade formen gjutna gipsexemplaret i
Kungl. slottets portgång. Hur präktig, lugn
och värdig är icke Oxenstiernas gestalt, hur
ädelt faller icke draperiet och, hur vacker är icke
ställningen hos Historiens gudinna. Hur
märker man icke, att tankarna hos dramatis
personæ mötas: gudinnans blick på mannens läppar,
och mannens pekfinger mot skriftbandet. Bättre
komposition af två figurer kan man knappast
tänka sig, så väl öfverensstämma rörelsen och
rytmen hos den ena med rörelsen och rytmen
hos den andra. Det är, som redan Schadow
observerat, rent grekisk stil i den kvinnliga
gestalten, särskildt i dräktens fall öfver formerna. Här om någonsin äro de antika
reminiscenserna omsmälta på ett originalt sätt. Man har funnit spår af Niobe i denna figur,
Fig. 124. och jämförelsen synes mig träffande i fråga om hufvudet,1 men med hänsyn till
draperiet kommer man snarare att tänka på andra antika draperifigurer, utan att
nå-gonstädes finna en full öfverensstämmelse. Hvad rikskanslern beträffar, kan man
i fråga om ställningen med det nedböjda hufvudet, som är betecknande för en
talare, tänka på den antika s. k. Talaren i Louvre (kopierad af Sergel) och
1 Sergel ägde i afgjiltning hufvudet af en niobid.

122. Gottfrid Schadow.

Teckning af Gustaf Adolfs staty.
Berlins konstakademi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free