Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
GUDS SON» I DET FJÄRDE EVANGELIET
35
utgången från honom; åter öfvergifver han världen och går
till Fadren.
Och här hafva vi också att finna orsaken till den stora
roll, som "tron" spelar i vårt evangelium; att "tro på
Jesus", det är för det den kortaste sammanfattningen af en
kristens kännetecken; och tro betyder icke egentligen och
i första rummet en religiös akt, det är en dogmatisk tenn,
det är fråga om "trosbekännelse"; tro, det är att tro, ait
Jesus är Guds son, att han är utgången från Fadern, att
han är i Fadern och Fadern i honom. Men "tro" det
fordrade ock alla dessa andra gudsmän; "tro, om du vill blifva
frälst, eller var otroende", så ropade enligt Celsus Mithras
och Serapis präster till folkskarorna, så hörde vi ock Simon
Magern och alla dessa andra bjuda massorna: "tro" fordrade
de alla.
Det är typiskt, att vi här möta uttryck, som i nästan
tröttande monotoni återvända gång på gång i vårt
evangelium, och som därigenom tydligt ådagalägga sin karaktär
af redan färdigpräglade formler, uttryck, som icke för första
gången klinga i åhörarnes öron. Och därmed sammanhänger
också en rad stilistiska egenheter, som finnas där:
evangeliets förkärlek för participialkonstruktioner, det ofta
återkommande : på det att I mån tro, mån förstå, att. . . o. s. v.
Vi röra oss i en värld, där enskildheterna s. a. s. redan på
förhand äro bekanta, det nya är på sin höjd deras
tillämpning på Jesus, evangeliets ansträngningar att bevisa
riktigheten af sina teser med afseende på honom.
Dylika iakttagelser måste nu blifva af den allra största
betydelse för förståelsen af Johannesevangeliets Kristusbild.
Det visar sig, att den på det allra närmaste hänger
samman med en gestalt, som vi icke sällan kunna återfinna i
hellenistisk utomkristen fromhet. Efter allt att döma har
det fjärde evangeliets föreställning om Guds son till ej ringa
del inspirerats af den. Hvad mysteriernas adepter väntade
sig af sin "profet", det väntade sig de kristna af Jesus.
Han i sanning kunde göra anspråk på det, som denna
titel innebar. Därför var också "tron" på honom det,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>