- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
316

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

316

EDV. LEUFVÉN

om kyrkans väsen och ändamål, som där gjort sig gällande.
Det är från denna bakgrund man bör se kalvinismens
liturgiska opposition.

Protestantismen innebär på liturgiskt område ingenting
mindre än en revolution. Redan en ytlig jämförelse mellan
den romerska mässan å ena sidan, och dels de schweiziska
agendorna, dels Luthers "Deusche Messe" å andra sidan,
styrker detta påstående. Det revolutionerande draget
framträder kanske skarpast inom de båda protestantiska
riktningarna i Schweiz. Luther kan i detta avseende betecknas som
mera konservativ samt ger intryck av ett visst vacklande i
i de liturgiska frågorna. Ty" Formula missae" fasthåller
ännu vid den liturgiska traditionen. Detta konservativa drag
hos lutherdomen visar sig ju även inom det svenska
kyrkoområdet däruti, att’högmässan bibehåller avgjorda
grundelement från den katolska kyrkan. Visserligen finnesäven i den
äldre lutherdomen det revolutionerande draget. "Deutsche
Messe" ger till en del uttryck häråt. Men gäller det att finna
den liturgiska utvecklingens faktorer, är kalvinismens
utvecklingsgång på detta område ett mera tacksamt objekt för den
liturgiska analysen, än vad den äldre lutherdomen är.

Såväl Calvin som Zwingli äro liturgiska revolutionärer.
Frågan är då, vilka de avgörande tankar varit, som tagit
sig uttryck i deras liturgiska anordningar,

En revolution förutsätter alltid opposition mot något
förutvarande, vilket betraktas såsom bristfälligt i den grad,
att det måste undanrödjas även med de radikalaste medel.1
En sak, som för båda de schweiziska reformatorerna synts
synnerligen betänkligt i den romerska liturgien och mot
vilken de insatt en våldsam opposition, har varit det
super-stitiösa draget hos den härskande kyrkan. Följdriktigt kom-

1 »Das eigentliche reformatorisehe Handeln geht darauf aus, einen
Act der Kirche zu abolieren und einen anderen zu substituieren.»
Schleiermacher, Die ehristüche Sitte, 1884, sid. 206.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free