- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
370

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

370

LITTERATURANMÄLAN

*Å andra sidan: jämte åtskilliga traditionella berättelser, som
med rätta uteslutits, finnas andra, beträffande vilka det enligt
min mening skett med orätt. Åtminstone i vissa fall ha dessa
olämpliga uteslutningar sin orsak i samma »historiska» intresse
hos förf. I andra ha visserligen rent pedagogiska hänsyn
varit de avgörande. Historiska skäl tyckas ha varit de
normerande vid ratandet av de ovan nämnda berättelserna om Gideon
och David och åtminstone varit bidragande vid uteslutandet av
Danielsberättelserna. Vad skälet varit till att berättelsen om
Jakobs flykt (med den vackra episoden om Jakobs dröm) inte
medtagits, vet jag inte. Huru som helst göra barnen genom
att berövas kännedomen om dessa berättelser förluster icke blott
ur den allmänna bildningens utan även ur sedligt-religiös
synpunkt. En biblisk historia, där namnet Daniel alldeles saknas,
men där man möter namnen Otniel, Salmaneser V och andra
dylika, är dock något ensidig. Mera tveksam än i de nyss
nämnda fallen kan man vara beträffande t. ex. berättelserna om
syndafloden samt Sodom och Gomorra i Gamla testamentet
eller om Johannes Döparens fängslande och död i Nya
testamentet. Trots de invändningar, som kunna göras mot dessa
berättelser, undrar jag dock, om det är lämpligt att utesluta
dem.

Pörf:s malplacerade »historicism» torde i hög grad bero
på hans stora beroende av Staves nämnda läroböcker, i det han
ej hållit isär en »biblisk historia» avsedd i första hand för tredje
och fjärde skolåren och en historisk framställning beräknad
för folkskolans högre klasser, såsom fallet är med Staves böcker.
Nu vet jag visserligen, att förf. i sitt förord säger sin bok vara
avsedd för tredje, fjärde, femte och sjätte skolåren. Faktiskt
läser man emellertid sin bibliska historia först och
egentligen i tredje och fjärde skolåren. Då behövas uppenbarligen
de åskådliga bilderna både för att kunna fängsla barnens
intresse och för att kunna påverka dem sedligt-religiöst.
Därtill kommer, såsom redan framhållits, att det är en ren brist
i allmänbildning att inte känna t. ex. de nämnda Davids-och
Danielsberättelserna. Till den historiska sanningen måste man
söka taga hänsyn på annat sätt än genom att utelämna dylika
berättelser. Jag tror, att en annan väg finnes. Sedermera må
på grundvalen av den bibliska historiens berättelser den rena
historiska framställningen komma som avslutning, helst med
särskild lärobok, såsom Stave tydligen tänkt sig saken.

Innan jag slutar min anmälan, vill jag påpeka några smärre
inadvertenser eller rena misstag, som jag antecknat. Vid
skildringen av övergången över Jordan låter förf. israeliterna komma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free