- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
121

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KATEKESNÄMNDENS FÖRSLAG TILL NY KATEKES 121

Emellertid är det tvänne partier av förslaget, mot vilka
jag tror, att man måste rikta principiella anmärkningar av
icke ringa räckvidd. Det gäller andra artikeln och fjärde
och femte huvudstyckena. Ovisst kan blott vara, om det
är från teologisk eller pedagogisk synpunkt, eller från båda,
som dessa anmärkningar böra resas.

Lättast är det att klargöra de invändningar, som gälla
framställningen av dop och nattvard. Framställningen lider
här till en början av den formella svagheten, att den icke
är nog enhetlig och koncentrerad och tydlig. Man får söka
treva sig fram till läran om dop och nattvard, den möter
en inte klar och koncis. Därtill komma oklarheter i själva
lärotankarna. I fråga om dopet är oklarheten koncentrerad
till st. 122, stora uppl., som handlar om Nya födelsen.
Stycket lyder: "När vi med tron mottaga Guds nådelöften i
döpelsen, få vi barnaskapets helige Ande och genom honom
ett sådant sinnelag mot Gud som ett barns mot sin fader.
Detta kallas ny födelse". Oklarheten består däruti, att det
lämnas öppet och osagt, om det är de småbarnen, som med
tron mottaga Guds nådelöften, eller om det är de vuxna,
som reflektera på vad deras dop har för innebörd för dem.
Efter hela framställningen i övrigt är den förra tolkningen
den sannolikaste. Detta skulle emellertid innebära; att vi
fortfarande skulle av vår katekes tvingas att laborera med
en svårighet, som i och för sig icke finnes till och som
därför saknar allt intresse: det är den subtila frågan, huru det
ser ut i det lilla barnets själ vid dopet. Om barndopet
fattas rätt och klart evangeliskt såsom adoptio, så är denna
fråga utan vidare avvisad. Ått det lilla barnet redan kan
vara föremål för Guds kärlek och Guds utkorelse är i och
för sig ej mera gåtfullt, än att det kan vara föremål för
föräldrarnas kärlek och omvårdnad. Barnets tro och barnets
genkärlek intressera först, när det begynner vakna till
medvetet liv. Här får man ej förbise, att Luther i sina
katekeser använt uttryck från bibeln, som direkt avse de
vuxnas dop, och som därför ej kunna oförändrade och utan
vidare brukas om vår dopform, barndopet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free