- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettionionde årgången. 1922 /
8

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

MALAKI 1: 9 — 11

blifver dig bevågen, säger härskarornas Jahve. 9 Försö-
ken nu att (med sådana offer) vinna Guds nåd [för att han
må vara oss nådig. Från eder hand är detta skett.] Kan
han väl vara någon af eder bevågen? säger härskarornas
Jahve. 10 Ack att bland eder funnes någon, som ville stänga
(tempel)dörrarna, så att I icke längre förgäfves upptanden
eder eld på mitt altare! Jag har icke behag till eder, sä-
ger härskarornas Jahve, och till offergåfvor af eder hand
har jag icke lust. nFrån solens uppgång ända till dess
nedgång är ju mitt namn stort bland folken, och öfverallt
antändas [frambäras] rena offergåfvor åt mitt namn; ja mitt
namn är stort bland folken, säger härskarornas Jahve.

»blifver dig bevågen», egentligen »lyfter upp ditt ansikte»; »säger
härskarornas Jahve» är här och på åtskilliga andra ställen i det föl-
jande möjligen senare tillägg. Y« 9 torde böra uppfattas icke som
en uppfordran till bättring utan som en ironisk uppmaning: när man
ej kan våga hoppas att vinna ståthållarens ynnest med en sådan
gåfva, må man då försöka att med den vinna Guds; mot ståthållaren,
människan, ställes Gud, *él, ej Jahve. »Försök att vinna Guds nåd»,
hebr. challü nä pené’élt egentligen »gören (försöken att göra) Guds an-
sikte mildt», nämligen med sådana offer som nyss karakteriserats,
jfr till uttrycket Sak. 7:2. De inom [] satta orden äro troligen se-
nare tillägg för att tydliggöra den ironiska meningen; den första
satsen »för att han må vara oss nådig», talar ju öfverraskande om
»oss» i stället för »eder», såsom man väntat; och den andra vänder
visserligen åter till direkt tilltal, men passar icke väl i satssamman-
hanget, den synes vilja säga: från eder sida har ett sådant försök
(att vinna Guds nåd med offer, som en människa skulle afvisa) redan
gjorts. Den första uppmaningssatsen får sålunda sin verkliga fort-
sättning först i den i slutet stående frågesatsen; »säger härskarornas
Jahve» är möjligen här och i v. 8 senare tillägg. V. 10: det vore
bättre, att templet stängdes, än att sådana offer frambures; »dörrarna»
äro dörrarna till förgårdarna, i den inre förgården stod offeraltaret ;
»förgäfves», utan att uppnå något resultat, då Jahve ej mottager så-
dana offer; »offergåfvor» minchä, gåfva, i lagspråket och äfven eljest
= spisoffer, här om offer i allmänhet. V. lif.: Jahve vill ej mottaga
några offer af judarna (v. 10), ty de ohelga hans namn genom att
frambära ovärdiga offer (v. 12), men hedningarna hålla hans namn i
vördnad (v. 11). Profetens ord kunna icke förstås om framtiden, där-
emot tala såväl participiet i v. 11, hvilket likasom i v. 12 måste afse
det närvarande, som profetens åskådning, hvilken icke har rum för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1922/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free