- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettionionde årgången. 1922 /
44

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

44

T. ANDRÆ

åsikt är Gud levande och vetande, livet och vetandet äro
två attribut (sifatänij till substansen. Substansen är en per-
son, de båda attributen två andra, vilket alltså gör tre per-
soner." — De tre personerna äro Fadern, Sonen och Anden.
Så vitt hittills är bekant1, finnes denna trinitetslära endast
belagd hos en nestoriansk författare: metropoliten Elia bar
Sinäjä av Nisibis (f 1049). I första kapitlet av hans arbete
Kitäb al-burhän fi tashih aWimän2 framställas visheten och
livet som två attribut, vilka ensamt tillkomma Gud. Gud
har alltså tre väsentliga egenskaper (proprietates, hawäss):
essentia3, vishet och liv. "Det är därför ett och detsamma
då de kristna a ena sidan tala om tre personer (akämm),
å den andra sidan utsäga om den Högste, att han är Gud,
vis och levande/’ Sonen motsvarar visheten, anden livet.
Horst (p. XIV) finner med rätta i hela denna spekulation,
som enligt författarens uttryckliga förklaring vill vara ett
försök att försvara den kristna treenighetsläran just mot
muhammedansk kritik, en synnerligt långt gående eftergift för
muslimiska synpunkter och antar, att den även är influerad av
islam. Det är en tanke, som i själva verket långt tidigare
vidrörts av en muhammedansk teolog. Sahrastäni (Haar-
brücker I 265) uttalar som sin mening att "Nestorius lära"
om Guds vara (wugud), vetande och liv som tre personer
mest påminner om muctaziliten Abu Häsims lära om Guds
tillstånd. Abu Häsim lär, att Guds makt, vetande och liv äro
tre "tillstånd" hos honom, vilka utgöra attribut, som äga en
viss med skolastisk finess avvägd självständighet vid sidan
av hans väsen (väsendet kan man känna utan egenskapen, men
egenskapen endast tillsammans med väsendet 183). Gud är en-
ligt "Nestorius" en till sin substans,men "livet och vetandet äro
två substantiella personer (akmmäni gauharäni), två prin-
ciper, orsaker i förhållande till världen. Vetandet förklarar

1 Harnack: Dogmengeschichte II 302 n. 1.

2 Des Metropoliten Elias von Nisibis Buch vora Beweis der Wahr-
heit des Glaubens übersetzt und eingeleitet von L. Horst. Colmar 1886.

3 Av största intresse vore att veta vilket det här översatta ordet
är: dat eller möjligen wugüd, jfr det följande.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1922/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free