- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettionionde årgången. 1922 /
300

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ar en transscendental deduktion
av religionen möjligr?

I sitt storstilade, välskrivna och intressanta arbete av
1921: Religiöst apriori. Dess filosofiska förutsättningar och
teologiska konsekvenser, har Anders Nygren behandlat ett
problem av stort principiellt intresse och under användning
av en metod med förnäma anor och högt anseende — och
därmed anser jag min här föreliggande undersökning av hans
framställning väl motiverad. Nygren har i denna bok sökt
att med Kants deduktion av förståndskategorierna som före-
bild framställa en transscendental deduktion av religionen.
Ändamålet med denna deduktion är att visa, att religionen
är en nödvändig och allmängiltig livsform, en form för erfa-
renhet, som i fråga om giltighet med avseende å sina om-
dömen icke står övriga erfarenhetsformer, vetenskap, sed-
lighet och konst, efter. Och detta vill han uppvisa genom
ett bevis för att dessa andra erfarenhetsformer religionen
förutan alls icke ha någon fast grund för sina anspråk på
giltighet. En sådan allmängiltig och nödvändig erfaren-
hetsform är nämligen enligt Nygren religionen därför att
endast i denna är den "grundkategori" *förverkligad", som
är en logisk förutsättning för varje erfarenhetsforms anspråk
på giltighet. Denna grundkategori är evigheten. Endast i
religionen är evigheten tänkt i och med själva omdömets
fällande såsom form för stoffets bedömande, och därför är
den också i religionen, i det religiösa omdömet, den religiösa
erfarenheten, "förverkligad". Den är "den aprioriska grund-
form, vari all religiös erfarenhet existerar" (Rel. apr., s. 239).
Men samma evighetskategori är samtidigt den yttersta logiska
förutsättningen för all giltighet, den må tänkas såsom veten-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1922/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free