- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
74

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till romarena - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 11: ir—22.

Pauli bref till rom aren a.

träd,** har blifvit inympad bland
demf och blifvit med delaktig af
oljeträdets feta rot,tt

* d. v. s. de otrogna judarna, som nu
förkastat Kristus och till följd deraf sjelfva
blifvit förkastade. Apostelen kallar dem
»några», emedan de, trots sin mängd,
endast utgjorde en del af folket, och en ringa
del i jemförelse med hela folket, från
patriarkerna räknadt. Märk, huru bestämdt
Paulus skiljer mellan folket såsom sådant
och de enskilda medlemmarna deraf.
Trädet är samma träd, äfven om flere grenar
brytas bort från detsamma, och andra
grenar inympas. Judafolket är och förblir
det heliga egendomsfolk, i och genom
hvil-ket Gud förverkligar frälsningen (jemför
Joh. 4: 2 2). Och delaktiga af frälsningen
varda hedningarna derigenom, att de
inympas i det gamla förbundsfolket. Denna
inympning sker genom tron, genom hvilken
man blir Abrahams barn i sann mening
samt såsom sådan delaktig af den åt
Abraham och hans säd lofvade välsignelsen.
Se derom kap. 4: ii, 16 f.

** du som af naturen är hedning.
Paulus liknar Israel vid ett ädelt oljeträd,
hednaverlden deremot vid ett vildoljeträd.

f bland det ädla oljeträdets grenar.

ff Ordagrant: oljeträdets fetmas rot.
Om sådana uttryckssätt se anm. till Luk.
2: 14. — Genom inympning i Guds
förbundsfolk blir den troende hedningen
försatt i gemenskap med patriarkerna och
delaktig af den rika välsignelse, som Gud
lof-vat dem.

18. så beröm dig icke emot
grenarna;* men om du berömmer
dig emot dem, så bär jii icke du
roten, utan roten dig.**

* d. v. s. mot judarna, som äro de
naturliga grenarna i trädet. Paulus afser
icke blott de otrogna judarna utan judarna
öfver hufvud såsom medlemmar af
förbundsfolket.

** så besinna, att det icke är du, som
bär roten, utan roten, som bär dig.
Apostelen menar: du är endast en gren du i
trädet, alldeles som de, och bäres af
samma rot som de; någon anledning att
berömma dig mot dem har du derför icke.

19. Du skall alltså säga:*
Grenar** hafva blifvit af brutna, på
det att Jag måtte varda
inympad.***

* Du torde nu ytterligare invända.

** Apostelen säger icke grenarna utan
grenar. Det var endast en del grenar,
som blifvit afbrutna.

*** Om jag också blott är en gren, så
har jag dock ett företräde framför de na-^
turliga grenarna, då sådana blifvit afbrutna,’
på det jag skulle varda inympad.

20. Eätt så.* Genom otron
hafva de blifvit afbrutna, men
genom tron står du.** Var icke
högmodig, utan frukta.***

Es. 66: 2. Fil. 2: 12. Ebr. 3: 19, 4: 2.

* Härmed erkänner Paulus, att judar
blifvit uteslutna och hedningar upptagna.
Att han säger, att judar blifvit uteslutna
i den afsigt, att hedningar skulle inympas,
det sker i öfverensstämmelse med ett
vanligt uttryckssätt, enligt hvilket det, som
är följden, framställes såsom det afsedda
ändamålet. Se anm. till Matt. 23: 85,
Mark. 4: 12, Luk. 2: 34, Joh. 4: 8 6, 9: 2,
12: 40.

** du står såsom gren i oljeträdet. —
Märk för öfrigt, huru afgjordt dessa Pauli
ord förldara, att en menniskas frälsning
eller förkastelse icke beror på ett
ovilkor-ligt Guds nådeval utan på hennes tro eller
otro.

*** fruktan sättes såsom motsats icke
emot tro och förtröstan till Gud utan emot
högmod och säkerhet. Jemför Fil. 2: 12.

21. Ty om Gud icke har skonat
de naturliga grenarna,* så skall
han icke heller skona dig.**

* Judarna voro af naturen medlemmar
af förbundsfolket. Men det oaktadt blefvo
de, som icke trodde, uteslutna från
frälsningen.

** om du i likhet med dem blir
otrogen. — Märk, huru tydligt dessa ord visa,
att den, som en gång varit troende, kan
falla i otro och gå förlorad.

22. Se alltså godhet och
stränghet af Gud: öfver dem, som
fallit,* är stränghet,** men öfver
dig godhet af Gud,*** om du
förblifver i godheten, f ty annars
skall äfven du huggas bort.ff

Joh. 15: 2. Ebr. 8: 14, 10: 29.

® som blifvit otrogna.

i det att de blifvit bortkastade,
mot dig bevisar Gud sin godhet, i
det han upptagit dig till medlem af sitt
förbundsfolk.

— 74 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free