- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
180

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 15 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

** än alla de andra apostlarna.
Der-med kan Paulus antingen mena »mer än
någon af de öfriga», eller ock »mer än
alla de andra tillsammans». Det förra är
väl det sannolikaste. Jemför kap. 14: 18.

t Guds nåd har varit med apostelen
och uträttat allt. Märk denna skarpa
motsats: han är i förhållande till de andra
apostlarna så ovärdig som ett ofullgånget
foster i förhållande till de välskapade
barnen. Men genom Guds nåd har han
blif-vit den, som verkat mer än alla de andra.
Så förenar sig känslan af den djupaste
ödmjukhet med det klara medvetandet och
det fulla uppskattandet af, hvad han
genom Guds nåd verkligen är. Detta är den
sanna ödmjukheten i motsats mot den
falska ödmjukhet, som förnekar, hvad Guds
nåd verkligen uträttat, samt tror, att detta
länder till Guds ära.

11. Alltså antingen (det är) jag
eller dessa:* på detta sätt
predika vi, och på detta sätt**
haf-ven I blifvit troende.

* de öfriga apostlarna.

genom denna predikan om Kristi
död och uppståndelse.

12. M en om det nu predikas,
att Kristus är uppväckt från de
döda, huru säga då bland eder*
några,** att det icke finnes
(någon de) dödas uppståndelse?

** inom eder församling.

De torde icke hafva varit många
dessa förnekare. Sannolikt hafva de varit
personer med filosofisk bildning, som
ansett de dödas uppståndelse vara en
orimlighet. Äfven i Aten stötte sig de
filosofiskt bildade på läran om uppståndelsen.
Se Ap. G. 17: 82. Af sammanhanget
synes för öfrigt, att de här omtalade
förne-karena i Korint dock erkänt verkligheten
af Kristi uppståndelse.

13. Men om det icke finnes
(någon de) dödas uppståndelse, så
är icke heller Kristus uppväckt.*

* Förnekar man de dödas uppståndelse,
så måste man ock förneka Kristi
uppståndelse, eftersom äfven han har dött.

14. Men om Kristus icke är
uppväckt, fåfäng* är då både vår
predikan och fåfäng eder tro.**

* Ordagrant: tom. Kristi uppståndelse är
grundvalen för hela den frälsning, som
evangelium förkunnar. Tager man bort denna,
så står af evangelium ingenting mer qvar
än ett tomt skal. Man invänder häremot:
»Kristi lära kan väl vara lika sann ändå,
äfven om han sjelf ligger i grafven.
Paulus och Petrus ligga ju i grafven, men
icke har det skadat deras lära; hon är
lika sann och herrlig ändå.» Men detta
är missförstånd. Evangelium hänvisar icke
syndare till Paulus eller Petrus för att
vinna frälsning. Derför kunna gerna
Paulus och Petrus vara döda. Deremot
hänvisar det alla syndare till Jesus och
lof-var, att hvar och en, som kommer till
honom, skall varda frälst. Men ligger nu
Jesus i grafven, hvad blir det då af denna
predikan? Om Jesus endast vore en
filosof eller lärare, dä vore det likgiltigt, om
han vore uppstånden eller icke. Men nu
är han en frälsare, och då kommer allt
derpå an, att han lefver. Att visa
syndare till en död frälsare är lika galet som
att visa sjuka till en död läkare.

** Tron på en frälsare, som ligger i
grafven, är en tom tro. Ty ligger han i
grafven, så är han ingen frälsare. Han
är då sjelf öfvervunnen af döden. Se anm.
till Matt. 28: 16.

15. Men vi* befinnas äfven
vara falska Guds vittnen,**
emedan vi hafva vittnat emot Gud,
att han har uppväckt Kristus,
som han icke har uppväckt, om
verkligenf döda icke uppväckas.

* vi apostlar (se v. 11).

Grundtextens uttryck kan betyda
antingen falska vittnen, som Gud har (d. v. s.
vittnen, som Gud har sändt ut, men som
vittna falskt), eller ock falska vittnen om
Gud (d. v. s. vittnen, som vittna falskt
om Gud). Enligt sammanhanget är den
senare uppfattningen att föredraga. Märk
för öfrigt, att Paulus icke vill höra talas
om, att apostlarna skulle hafva begått ett
misstag. Nej, falska vittnen äro de, om
Kristus icke är uppstånden. Ty de hafva
sagt, att de efter uppståndelsen upprepade
gånger sett honom, tagit på honom, ätit
med honom. Och det kan icke vara något
misstag utan endast en lögn, om han icke
verkligen är uppstånden,

t såsom man föregifver.

16. Ty om döda icke
uppväckas, så är icke heller Kristus
uppväckt.

— 180 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 31 04:01:24 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibeln/wald1894/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free