- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
587

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jakobs bref - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jakobs bref.

€ch Barnabas lära, att de omvända hedningarna icke beliöfde bekymra sig
om Mose lag (Ap. G. 15: 13 följ.). Jemte Petrus och Johannes räckte
han Paulus och Barnabas handen till gemenskap (Gal. 2: 9). Äfven i
Ap. G. 21: 18 följ. uttrycker han sin glädje öfver Pauli verksamhet bland
hedningarna. Detta hindrade dock icke, att han ansåg, att de troende judarna
fortfarande voro bundna af Mose lag (se anm. till Ap. G. 16: 3, Gal. 2: 12).
Sjelf lefde han till sitt slut såsom nasir och iakttog noggrant Mose lag,
hvilket skaffade honom tillnamnet den rättfärdige (jemför Luk. 1: 6).
Dagligen kom han till templet för att der pä sina knän bedja för judafolket.
Derför kallade man honom Oblias, hvilket betyder skyddsvärn. Sannolikt
ville man dermed uttrycka, att han genom sin helighet och sin förbön var
folkets skyddsvärn. Sedan han omvändt många till Jesus, vardt han af
öfverstepresten Ananus dragen inför stora rådet och dömd. Man ställde
honom på templets tinnar med befallning, att han skulle vittna emot
Jesus. Han aflade dock ett frimodigt vittnesbörd för honom. Dä stötte
man honom^ ned, och när han ej dog af sjelfva fallet, började man att
stena honom. Enligt Jesu exempel bad han för sina mördare. Dä grep
en af dem en klubba och krossade hans hufvud. Detta skedde omkr. år
62 e. Kr.

Om DU brefvet verkligen är skrifvet af denne Jakob eller af någon
annan författare med samma namn, derom hafva bibelforskares tankar
varit olika. Somliga hålla före, att det är skrifvet af honom, och att det
är den äldsta af alla de skrifter, som vi hafva samlade i nya testamentet.
Denna åsigt grunda de dels på innehållet, som synes dem väl stämma
öfverens med, hvad man annars känner om Jakobs karakter och strängt
lagiska ståndpunkt, dels derpå att brefvet finnes upptaget i den gamla
syriska öfversättningen af nya testamentet. De, som hafva denna mening,
antaga då naturligtvis, att de många likheter, som finnas mellan Jakobs
bref och Petri första bref, bero derpå, att Petrus begagnat Jakobs bref.
Se om denna sak inledningen till Petri första bref.

Andra åter tro, att Jakobs bref ej kan vara skrifvet af’Jakob, herrens
broder. Skälen för denna åsigt äro hemtade dels från kyrkofädernas
vittnesbörd dels ur brefvets eget innehåll. Kyrkofadern Origines (f 254) är
den förste, som uttryckligen citerar det, och han säger, att »det fÖ7^egifves
vara af Jakob)). Eusebius (f 840) säger, att det ansågs för oäkta.
Hiero-oymus (t 420), som för egen del trodde, att det var af Jakob, herrens
broder, nämner dock, att »det påstods vara skrifvet af »någon annan under
Jakobs namn». Hvad angår innehållet, synes brefvets lära om
rättfärdig-görelsen i kap. 2: 21 följ. icke låta sig förenas med Pauli lära. Alla
försök, som man åtminstone hittills gjort för att lösa denna svårighet, hafva
varit otillfredsställande. Men att Jakob, herrens broder, och Paulus voro
öfverens i läran om frälsningen, det synes af Gal. 2: 9. Härtill kommer,
att författaren icke säger, att han är herrens broder, utan kallar sig
endast »Guds och Jesu träl». Och dock skulle man väl vänta, att han
kallade sig »herrens broder», om han vore det, allrahelst som detta skulle
hafva gifvit åt hans bref ett stort anseende. En nytestamentlig skrifts
anseende beror ju väsentligen på, hvem som skrifvit henne.

Luther uttalar sig mycket bestämdt emot Jakobs bref dels derför,

— 587 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0595.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free