- Project Runeberg -  Bibelns grundläror /
836

(1922) [MARC] Author: Carl G. Lagergren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Femte delen. Läran om Guds eller Kristi församling (Ecclesiologi) - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

genom tron på Kristus, de troendes dop med nedsänkning,
lokalförsamlingens oberoende, de döpta troendes förening och samarbete i
församlingen m. m., den å andra sidan lämnar stor, man vore färdig
säga obegränsad, frihet åt den enskilde medlemmen och åt
församlingen, då det gäller val av sätt och vägar att göra det goda. Nya
testamentet är icke en hustavla, en lagbok, som i minsta detalj märker
ut varje steg, som en kristen eller en församling har att taga för att
lösa sin uppgift och fylla sin kallelse. Allmänna principer eller
grundsatser äro nedlagda i bibeln, efter vilka medlemmar och
församlingar hava att inrikta sina liv och sin verksamhet. Där äro allmänna
lagar, uttryckta i vissa kärnspråk, såsom kärlekens lag,
rättfärdighetens lag, lydnadens lag, trohetens lag, syndabekännelsens lag,
syndaförlåtelsens lag, frihetens lag, de berättigade anspråkens lag. Såsom
exempel må anföras: "Men jag säger eder: ’Älsken edra ovänner,
och bedjen för dem, som förfölja eder och våren eder himmelske
faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och
låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga’." (Mtt. 5:
44, 45). "Om du kommer med din gåva till altaret, och där drager
dig till minnes, att din broder har något emot dig, så lägg ned din
gåva där framför altaret, och gå först bort och förlik dig med din
broder, och kom sedan och bär fram din gåva" (Mtt. 5: 23, 24). "Då
trädde Petrus fram och sade till Jesus: ’Herre, huru många gånger
skall jag förlåta min broder, om han försyndar sig mot mig? Är sju
gånger nog?’ Jesus svarade honom: ’Jag säger dig: Icke sju gånger,
utan sjuttio gånger sju gånger’." (Mtt. 18: 21, 22). "Såsom I viljen,
att människorna skola göra mot eder, så skolen I ock göra mot dem"
(Lk. 6: Bl).

Vad nu angår särskilt koncilier, en metod, som väl praktiseras
mest bland kristna i Amerika, så hålla vi före, att den tanke, som
ligger till grund för deras bruk, är nytestamentlig, och att denna
metod är lika mycket berättigad och tillåtlig som någon annan god
nutida metod, så länge man icke i dess bruk träder någon evangelisk
princip för när eller går tillväga så, att man handlar rakt i strid med
tydliga och klara Guds ord. Allting kan ju missbrukas.

Idén med ett koncilium är att giva råd, upplysning och vägledning
isynnerhet i mer invecklade eller särskilt viktiga frågor eller
förhandlingar. Denna idé är fullt biblisk och nytestamentlig. Mötet i
Jerusalem år 50 talar därför (Ag. 15 kp).

836.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:09:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibgrund/0842.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free