- Project Runeberg -  Biblioteksbladet / Nionde årgången. 1924 /
76

(1916)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur - I. Skön konst (med musik och teater)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

<b<Kruse, John.</b> Rembrandt. Essayer. Sv. andelsf. 1923. 120 s. Ill. Ies.         7:50.

Den bortgångne konsthistorikern John Kruse var specialist på Rembrandt och har under
livstiden utgivit ett par vägande böcker i det stora ämnet, dels en populär och dels en för
specialpublik avsedd. Här bjudes nu en samling kortare studier över sådana ämnen som
Nationalmusei klenod »Claudius Civilist, »Nattvakten» i Amsterdam, som är ett av de
Rembrandtska huvudverken, en översikt över Rembrandtforskningen och en kritik av Carl Neumanns
stora bok, som för Kruse var den rikaste och bästa, ett par resebrev om Rembrandt-minnen i
Amsterdam och om Rembrandts hus som restaurerats och inretts till mästarens minne. Det är
läsvärda och innehållsrika uppsatser, sparsamt men vackert illustrerade; de förutsätta hos läsaren
någon konsthistorisk bildning.         A. B—s.

Laurin, Carl G[ustaf]. Ros och ris. Från Stockholms teatrar. 3. Nst.
1923. 348 s. Ill., portr. Ikc.         14:—, inb. 16:50.

3. 1919—1923.

I samlad form framträder här tredje serien av de allmänt uppskattade teaterkrönikor, som
Carl G. Laurin med kortare eller längre mellanrum låter inflyta i tidskriften Ord och bild.
Att närmare karakterisera dem är knappast nödvändigt, då författarens livliga teaterintresse
såväl som hans underhållande framställningssätt sedan länge äro vår läsande allmänhet väl
bekanta. Lärorika äro särskilt författarens reflexioner i anledning av de senare årens talrika
utländska gästspel i Stockholm (franskt 1919, 1921 och 1922, tyskt 1921, ryskt 1922), vilka
innehålla många värdefulla synpunkter på de nationella olikheterna i konstuppfattning och
scenteknik.         O. W—n.

Romdahl, Axel L[udvig]. Anders Zorn som etsare. 100 etsningar i reproduktion.
Med inledande text. Sv. andelsf. 1923. 4:oi. 13 s. + 100 pl. Ifs.         15:—, inb. 18:—.

Detta är en bildsamling, ett urval av 100 Zorn-etsningar, förstklassigt reproducerade, från
alla skeden av konstnärens alstring alltifrån året 1882, då han i London lärde sig de första
grunderna av tekniken, och till hans sista naketbilder från 1914 och 1918. Urvalet är gjort
med riktig blick både för de obestridliga mästerverken och för de olika arter Zorn älskade;
möjligen är det för många av de senare årens grova naketbilder. Den inledande studien av
professor Romdahl ger klara synpunkter på denna viktiga gren av Zorns konstnärskap,
undersöker grundligt mästerverken och samlar alla fakta som kunna underlätta studiet. En vacker
och upplysande bok.         A. B—s.

Strengell, Gustaf. Hemmet som konstverk. En framställning av inredningskonstens
grundprinciper. A. B. 1923. 281 s. Ill. Ihd.         Inb. 12:50.

Detta är en teoretisk undersökning och på samma gång en rådgivare i inredningsfrågor
Det gäller — för att citera förf. — »relationen mellan linjen, formen, färgen och texturen hos
inredningsföremålen inbördes och i förhållande till rummet eller bostaden». Författaren är
sakkunnig på området och behandlar sitt ämne med den största grundlighet. Behandlingen av
väggar, tak och golv, färgstämningen i mattor och möbeltyg, placeringen av tavlor och
prydnader o. d., alla dessa problem genomgås. De många bilderna underlätta förståendet av denna
principdiskussion och ge en föreställning om den moderna inredningskonstens nationella sidor.
Boken är ovärderlig för specialisten men har också värde för var och en som är praktiskt
intresserad av ämnet och söker stod i den magra litteratur som finnes.         A. B—s.

Svensk nyttokonst. Publikation utg. av Konsthantverkarnas gille 1923. Red.
av Nils G. Wollin. Lagerstr. 1923. 73 s. Ih.         10:—.

I detta häfte av den livaktiga Stockholmsföreningen ha olika författare behandlat olika
arter och sidor av nyttokonst: boktryckaren Hugo Lagerström bokstavsformen i nyttokonsten,
utgivaren d:r Nils G. Wollin nutida svensk rumskonst med exempel från Patentverkets nya
byggnad, bronsgjutaren Herman Bergman bronsgjutningsmttoder i gammal och modern tid,
utgivaren en serie tryckta papperstapeter från början av 1800-talet, Märta Gahn handvävda
möbeltyger. Häftet är vackert illustrerat och tryckt och vänder sig till en större publik än den
trångt fackliga.         A. B—s.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:12:26 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblblad/1924/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free