- Project Runeberg -  Biblisk troslära /
242

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246

Kap. 45: Dopet II 24 242

Anm. i. Proselyt är ett grekiskt ord, som förekommer i
Matt. 23: 15; Apg. 2: 10; 6: 5; 13: 43 och betyder
"en tillkommen".

Anm. 2. Man har stritt om proselytdopets ålder. Somliga
mena, att det är äldre än det kristna dopet, andra
att det förskriver sig från första, ja, t. o. m. tredje
århundradet efter Kristi födelse. Någon historisk
bevisning har icke kunnat åstadkommas för vare
sig den ena eller den andra meningen. Men såsom
ett moraliskt bevis må med all rätt anföras det
orimliga i att judarna under striden mot
kristendomen skulle ha infört en religiös handling, som
alltid måste få sken av att vara lånad från de
kristna. Säkerligen var proselytdopet lika gammalt
som judarnas mission bland hedningar (Matt.
23:15)- Judarna ansågo alla hedningar orena, och
vad låg då närmare till hands än att döpa dem vid
deras övergång till judendomen ? Allra helst då ju
i så otaliga fall hos judarna själva döpelser
före-kommo till rening från andlig besmittelse.

4. Judarna väntade, att Kristus (Messias), när han
kom-me, skulle döpa. Likaså Elias och den i 5 Mos. 18: 15
utlovade profeten. Att de ock trodde, att dessa
personers döpelsehandlingar skulle hava en djupare
betydelse än de vanliga, genom Mose lag eller fädernas
stadgar påbjudna döpelserna, framgår tydligt av Joh.
1:19—25.

Anm. Att Johannes Döparen förnekar, att han är Elias
(Joh. 1:21), medan Frälsaren säger, att han var
Elias (Matt. 11:14; 17:12 f.), däri ligger ingen
motsägelse. Judarna trodde, att den
gammaltestamentliga Elias skulle återkomma. I deras fråga
låg alltså den tanken, att Johannes möjligen var
denne Elias. Men det var han icke. Däremot var
han den Elias, som profeten Malaki talat om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibtros/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free