- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
94

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Renässanstidens skulptur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

marmormaterialet, dels, och ännu mer, det allt för ifriga sträfvandet efter
enskildheter samt den starka böjelsen för det fantastiska. Först
mot midten af 16:e århundradet svalnade det nordiska sinnets
naturliga värme och naiveté, och i deras ställe trädde teatraliskt
prål och kalla allegorier.

Denna tids efterlemnade arbeten måste hufvudsakligen sökas
kyrkorna, der predikstolar, altarskåp och andra prydnader
mängd förekomma, halft tillhörande bygnadskonstens, halft
skulpturens område.

Den frankiska skolan frambragte en af denna tids mest
framstående mästare, Adam Krafft (d. 1507), hvars förnämsta arbete
i relief finnes i stadsvågen i Nürnberg.

Den schwabiska skolans ypperste mästare var Jörg Syrlin,
som i fem år (1469-1474) arbetade på korstolarna i Ulms
dom
, ett af de utmärktaste arbeten, medeltiden har att framvisa.
Äfven hans son af samma namn var en dugtig mästare. Vidare
kan märkas Veit Stoss, skicklig träskulptör, verksam i Ulm, sedan
i Nürnberg. Denna tidpunkts mest betydande grafvård torde vara
det praktfulla marmorminnet öfver kejsar Friedrich III i
Stefanskyrkan i Wien, utfördt af Nicias Lerch och Michael
Dichter
.

Nürnbergskolan framstår såsom den yppersta inom det tyska
bronsarbetet under denna period, och dess skickligaste mästare
var Peter Vischer (d. 1529). Bland alla sin samtids konstnärer
eger han den friaste blicken, hvilken sätter honom i stånd att
höja sig öfver tidssmakens trånga gränser och i rastlös sträfvan
nå en renhet och klarhet, en värdighet och adel i stil, hvilka stå
ensamma under hela detta långa skede i de nordiska landen.
hans förnämsta arbeten äro: Sebaldusgrafven uti detta
helgons kyrka i Nürnberg (46), vid hvars utförande han
biträddes af sina fem söner; hans båda Marias kröning i Erfurts
dom
och i slottskyrkan i Wittenberg samt hans grafvårdar,
såsom den öfver erkebiskop Ernst i domen i Magdeburg
och senare Friedrich den vises i Wittenberg.

I Frankrike inbröt redan under gotiken en realism, som
fortfarande stegrade sig under det derpå följande århundradet,
utan att dock gå till öfverdrift, och som gaf sig uttryck i de
många grafmonumenten och kyrkliga prydnaderna, hvilka ännu
till en del bevarats. Såsom ett präktigt minnesmrke af den
sammansmältning af medeltid och renässans, som utmärker den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free