- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / 1913 /
H9:3

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAFEN

3

nya samhällets stämma. En ny värld fordrar en nv konst. Endast en sådan, med tidevarvet
självt sig förnyande, konst har värde för folket. Några av äldre tiders stora,
allmänmänskliga mästerverk böra tillhöra folkets skådebana. För övrigt bör denna vara en tolk
för vår rika -och upprörda tid. Men ej de sidor, den borgardömets dramer — tragedier,
komedier och farser — spegla: äktenskapsbrottet och affärssvindeln. Denna usla dramatik
borde ej få grumla den källa till förnöjelse, som teatern kan varda för folket. Nej, detta
måste få en dramatik, som ger det levande, oemotståndliga föredöme på ett stort sinnelag,
en tindrande hänförelse, en okuvlig vilja, som satt sig höga mål. Eller också skådespel med
äkta komisk kraft, där löjet drabbar det låga och fula, det småaktiga och motsägelsefulla
hos individerna, eller hos en klass eller hos hela samhället.

Men, fortsätter Rolland, för att få en sådan skådebana för folket måste vi först äga
ett folk med fritid nog för att kunna ge sig hän åt ädla nöjen; ett folk med
självmedvetande i fråga om sina stora uppgifter och således ännu med en avvisande hållning gent
emot de dramer, som nu bjudas folket.. Blir däremot det fjärde ståndet efter sitt
genombrott endast ett nytt borgardöme, lika rått i sina njutningar, lika skenheligt i sin moral, lika
ointeligent i sin politik, som det nuvarande borgardömet, då har man intet att hoppas av
framtiden. Endast om det fjärde ståndet genomför en moralisk lika som en social nydaning,
komma vi att erhålla ett verkligen nytt samhälle. Och därmed även en ny teaterkonst, som
blir på samma gång ett verkligt nöje och en källa till förnyad sedlig energi; en konst, som
blir ett nyfödelsens bad; en konst, som skall skapa ett innerligare samband människorna
emellan och en större handlingskraft hos den enskilda. Detta innebär ej att konsten skall
predika moral. Då är den ej längre konst. Men den måste översvalla av styrka, hälsa och
glädje. Den behöver icke välja endast nutiden eller folkets eget liv som sitt ämne. Det
är ej utansidan av tillvaron, folket behöver eller ens vill finna i konsten. Nej, det är den
inre musiken; det är de eviga elementen i sammanlevnaden, det är mysteriet i allt som är,
det är vardagslivets tragik, som i konsten måst gripa folket. Sedan kan stoffet vara hämtat
ur dagens liv eller ur forntidens, ur det egna eller ett annat folks historia, ur verkligheten
eller sagan. Det viktiga är att ideer och ideal, fel och fördomar framställas så att de
alltjämt aiifi/i oss nu levande . . . Konstens ändamål är att tusenfaldiga livet. All konst måste
göra livet större, starkare, sedligare och skönare. Må konsten väcka hat mot allt förtryck,
all låghet, all ondska! Men må den tillika sammansluta individerna i en bättre förståelse
av ocli en innerligare samkänsla med varandra.

Frankrikes yngste automobilist.

Pathé.

Weckans moàebilö.

Pathé.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1913/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free