- Project Runeberg -  Biografen. Organ för kinematografisk konst, litteratur, teknik och filmrörelse / 1913 /
H10:13

Author: Erik Brogren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIOGRAFEN

13

härom, men det gemensamma svaret har
varit att »folk tror ju inte att det går an».
Mig synes att det skulle gå an alldeles
utmärkt, och den biografdirektör, som bredvid
sina skyltbilder satte ut stora anslag:
»Applåder äro tillåtna!-», skulle bestämt inte ångra
sig, även om närmaste konkurrent gjorde
ett motdrag med skylten: »Här får man se
bilderna i lugn och ro!»

Om applåderandet skulle få insteg även
på biografen, så finge vi också litet behövlig
omväxling i reklamen. Nu talas det
ideligen om »storartad världsucces», »säsongens
mest sensationella bild», »enastående
världsfilm»,» oöverträffat monopolsensati onsdrama»
o. s. v. Biografspråket har blivit lika
enformigt som superlativt. Men komma nu
applåderna till, så skall det heta:
»Applådfilmen för dagen», »Applådåskorna överrösta
musiken», »Stormande jubelsuccés»,
»Hand-klappningarne sätta salongen i skakning».
Skulle det inte låta bra?

Men utan större skämt, undras om någon
speciell fördom finnes mot applåder på
biografen. Säkerligen inte hos
biografdirektören, men varför då hos publiken, som ju
ändå på bion är bra mycket mindre
»uppsträckt» och högtidlig än i teatersalongen?

Hvad säger publiken? Hvad mena
biografdirektörerna? Är frågan ännu för tidigt
väckt eller inte aktuell? Ar man rädd för
att, när den talande och sjungande filmen
kommer, publiken skall från applåden övergå
till bravorop mitt i pjäsen eller sjunga med
i refrängerna? Nå, än sedan!

»Bio» uppmanar sina läsare att kortfattat,
men sakligt insända sin åsikt om saken.
Publik och direktörer äro välkomna till
denna diskussion, som utan tvivel kan bli
intressant nog för att vara värd några spalter.
Vad är Er åsikt om applåder på biograferna
och varför är denna form av bifall där så
i/ttei-st sällsynt? Låt oss höra vad detta
vårt uppslag kan leda till för resultat!

Lehmann d. ä.

I/Auntligt vittnesmål.

Att kyssa flickan är ju rätt,
men visst är det ett lumpet sätt
att skvallra om slik honungs brunn.

Dock äro alla ense om,
att kyss liar föga värde som,
ej går från mun till mun.

(Life.)

Utifrån.

Messters filmfabrik hade för en tid sedan i
Hohenschönhausen låtit inrätta en byggnad enkom
för- att där anlägga en bättre eldsvåda och så ernå
en effektfull filmscen. "Vid branden råkade en
skådespelerska i fara att faktiskt och på fullt allvar
bli innebränd. Hon hade enligt sin roll att springa
undan lågorna och söka upp en bakdörr. Det med
fotogen indränkta huset fattade emellertid så
plötsligt eld, att skådespelerskan icke mer kunde ta till
den avsedda reträtten. Hon måste därför våga ett
hopp från första våningen för att kunna rädda sig
undan elden. Det avlopp emellertid lyckligt, enär
marken var mjuk nog för att språnget ned ej skulle
vålla skada. Men sensationell filminspelning har
sina risker.

*



»När jorden skakade» är titeln på en
sensationell bild av 3,000 fots längd, vilken snart
sändes i marknaden av firman Lubin. Det är en
kärlekshistoria, vars mest realistiska moment- är
en jordbävning, om vilkens iscensättning och
utförande de bilder vi sett, giva den den mest

övertygande föreställning.

*



Daniel Defoes odödliga roman om Robinson
Crusoe har nu * biograf er ats», och filmen är färdig
att utsläppas den 15 dec. av Träns Atlantic Co i
London. Naturscenerierna beskrivas såsom något
enastående, och i övrigt ha detaljerna infilmats
med minutiös omsorg. Det torde vara en god
julbild för både ungdom och vuxna. Dess längd
är omkring 3,000 fot.

*



Kapten Christmas, som av danska regeringen
fått en biograf rättighet som ersättning för de
utgifter han hade under sina strävanden att sälja
de västindiska öarna, inledde först
underhandlingar med ett konsortium, för vilket Ole Olsen
var direktör, men avbröt dem sedan och slöt en
överenskommelse med ingenjör Thomsen, som
med hans medgivande skulle föra Edisons talande
film i Danmark. Det Ole Olsenska bolaget har
emellertid klagat hos justitieministeriet över att
Christmas brutit avtalet. Justitieministern har
låtit saken gå vidare till polischefen. Man
motser med stort intresse händelsernas vidare förlopp.

*



Man får en föreställning om vilka summor de
stora filmsfabrikerna röra sig med, då det gäller
engagera eftersökta skådespelare, genom
meddelandet om ett mellanhavande mellan Henny Porten
och Nordisk filmkompani. Det danska bolaget
hade engagerat skådespelerskan för ett årligt
gage av 100,000 mark, men då det tyska bolag,
hos vilket fröken Porten för närvarande är
engagerad, fick veta om denna överenskommelse,
ställdes hon i valet mellan de båda sällskapen.
Hon valde dà att stanna vid det tyska sällskapet,
vilket hade till följd att Nordisk film instämde
henne för rätta. Denna rättegång har nu blivit
avgjord, varvid fröken Porten dömts att till
Nordisk film betala ett skadestånd av 30,000 kr.
för kontraktsbrott.

*



Nordisk Film Co. har öppnat kontor i
Frankfurt am Main.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:24:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biografen/1913/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free