- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / 9. Maclean-Nolcken /
189

(1835-1857) [MARC] With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Peter Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Murbeck, Peter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Murbgck, Peter.

189

tjensten, att stå till rätta för Capitlet "såsom misstänkt för
origtiga meningar" 1740. M. inträder för Capitlet,
begärande att få uppläsa sin "trosbekännelse", författad, för att
sätta sina förmän i tillfälle att bedömma honom efter hans
egna uttryck och ej efter andras berättelser. Han skildrar
i denna trosbekännelse hvad han trodde, då Consistorium
profvade hans tro och ansåg honom renlärig, samt hvad ban
nu trodde, då ban blef misstänkt såsom irrlärig,
genomgående dervid Augsburgiska bekännelsens alla punkter. Hans
för detta renläriga trosbekännelse, som han på goda
grunder ansåg för den döda orthodoxiens i sin tid, var affattad
med särdeles rask, nästan djerf hand, t. ex. om Christi
förtjenst: att efter menniskan syndat mot Gud, så kunde lian
ej heller förlåta henne, förrän han fick stilla sin harm på
någon man; efter ingen menniska kunde dermed utstå, har
Guds Son tagit sådant på sig och så betalt för alla
menniskors synder, att den, som är döpt och tror sig blifva
salig, kommer visst i himmelen, allenast ban ej vill göra
sådana grofva gerningar, som verldslig öfverhet dömmer till
döden; dock kunna äfven sådane missgerningsmenniskor
undgå fördömmelsen sedan de utstått sitt straff, om de trodde
sig skola bli saliga. Om tron: att allenast den tron gör
menniskan salig, när man tror, att i Gudomen äro tre
personer efter vår apostoliska tro och Athanasii Symbolum,
och visst förlåter sig derpå, att man icke blir fördömd.
Denna tron och tanken, som man gör hos sig sjelf, skall
man hålla så fast, att, om icke flera än två menniskor
skulle blifva saliga, skall man stadigt tro och inbilla sig
vara den ene, och, fastän man gör synd, skall man stadigt
tro sig vara ett Guds barn; ty då man alltid tillegnar sig
Christi förtjenst, så blifver allt godt. Den vill föra i
förtviflan, som säger att man då ej har tron. Om
Sacramen-terna: att man är ett Guds barn efter man blifvit döpt;
skulle vi gjort synd, så få vi gå till H. H. Nattvard, der
få vi hvar gång visserligen förlåtelse för alla synder vi
sedan sista Nattvardsgång begått. Om Arfsynden: att den
dels är något som man skall inbilla sig ega, så att man
erkänner sig för en stor syndare, fast man ej vet sig ha
gjort något; dels det, att man är benägnare för somliga fel
än andra, men det rår ej menniskan för och det tillräknar

ej Gud. Om Guds Ord: Lagen är till...... att vi skola

tänka Christus har gjort lagen fyllest; ty är ej nödigt bry
oss om lagen, efter ingen ändå kan hålla den. Evangelium
är ett kosteligt plåster, som straxt helår alla syndasår,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:28:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biosvman/9/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free