- Project Runeberg -  Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män / Strödda biografier : Magn. Gabr. de la Gardie och Adler Salvius /
III

(1835-1857) [MARC] With: Vilhelm Fredrik Palmblad, Per Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

begränsningen af den enskildes lefnadsbana och hans enstaka
ställning i afsöndring från forntid och framtid
utgöra den quantitativa. Hvad är då biographiens
uppgift, i fall den ej efter de brister, den fattigdom
som en jemförelse med historien hos den förra
upptäckt, skall förklaras umbärlig, eller ock
försmälta i historiens oändliga rikdom? Biographien
målar portraiter, ej enstaka, utan större scener, der
personerna äro portraiter, och der på en enda bland
massan såsom på en hufvudperson målarens konst
med företräde blifvit slösad, och ljuset strömmar
i rikare fullhet. Biographien uppdrager alla
egendomligheterna i det individuella lifvet; ju mindre
i sin allmänhet under inflytelsen af en stundom
nivellerande och alla olikheter jemnande bildning,
eller missbildning, ju mera med fasthållande af
individualitets charakteren denne teckning utföres,
desto närmare är försöket sitt mål. Huru är
detta möjligt? endast genom att sammanställa det
företrädesvis charakteristiska
; och detta fordrar
ett fördjupande i detaljer; Ty om än målarens
konst förstår i få och djerfva penseldrag att
teckna sina hjeltar, så är ej samma förhållande med
den historiska konsten, och med dess
underafdelningar, (Jag talar ej här endast om samlingen
och den kritiska bearbetningen), och det af den
orsak att den förra är momentan, griper i
ögonblicket sina objecter, och äger endast i rummet
sin utsträckning; den historiska målarekonsten
vidgar sig till en behandling, som är i tiden
successiv; begagnar sig af massorna, af handlingarnas
materiel, för att se sina försök fulländade, sina
taflor utförda. Biographien begagnar en grupp af
afbildningar, en cyclus af taflor. Dessa äro med
största trohet hållna, då de förskrifva sig från den
tid, som upplefde de uppträden hvilka skildras.
Om än synpunkten för en handlings bedömmande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Sep 14 15:12:35 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/biosvman/supplement/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free