- Project Runeberg -  Bibelns män och kvinnor : biblisk konkordans /
343

(1894) Author: Kristian Roslund With: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - S - Sadok ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

töcknet skulle dock icke stanna där, utan
den kommande tiden skulle komma att ära
det landet; ty det folket, som vandrade i
mörkret, skulle få se ett stort ljus. Matteus
säger, att detta gick i uppfyllelse, när Jesus
öfvergaf Nasaret och kom och bosatte sig i
Kapernaum, som ligger vid hafvet på
Sabu-lons och Naftalis gränser, Es. 9: 12; Matt.
4: 13—16.

När Israel en gång åter uppbyggt sin stad
Jerusalem, skall denna hafva en port, som
skall bära Sabulons namn. Detta skall
äfven blifva förhållandet med det himmelska
Jerusalem, Hes. 48: 33; Uppb. 21:12.
Namnet betyder: Ett ställe, dit man begifver sig
(Kongl. Bibelkommissionen); vänskapspant
(Josefus); boning (Fjellstedt).

Sadok, en af Davids afkomlingar efter
bortförandet till Babel, upptages i Jesu
släktled. Hans fader hette Asor, och han hade
en son, som hette Akim, Matt. 1:14.
Namnet betyder: Rättfärdig (Stora kyrkobibeln).

S adr ak, se Han an ja.

Säf, en felisté, en af Rafas afkomlingar,
blef slagen af Sibbekai, en af Davids
hjältar, 2 Sam. 21: 18; 1 Krön. 20: 4. På
sistnämnda ställe heter han Sippai. Namnet
betyder: Tröskel, bäcken (Stora kyrkobibeln).

Safam, en gadit, bodde i Basan.
Namnet betyder: Underträdare, skägg, läppar
(Stora kyrkobibeln).

Säf an 1. En man i Jerusalem i konung
Josias tid och skrifvare hos konungen, blef
sänd af honom till öfversteprästen Hilkia,
att han skulle taga ut de penningar, som
hade influtit till Herrens hus, och utlämna
dem åt arbetarne, på det att huset måtte
blifva iståndsatt. Och Hilkia sade till
Sa-fan, att han hade funnit lagboken i
Herrens hus, och gaf boken åt honom, och han
läste däri. Sedan gick Safan in till
konungen och sade, att ärendet med penningarna
var utfördt efter konungens befallning och,
att Hilkia hade gifvit honom en bok.
Safan läste äfven ur boken för konungen.
Då konungen hörde orden i lagboken, ref
han sina kläder sönder och sände några af
sina ämbetsmän till en profetissa, som hette
Hulda, att hon skulle fråga Herreà för
honom och för riket med anledning af hvad
han hade hört ur boken. Bland dem, som
deltogo i denna sändning, var äfven Safan,
2 Kon. 22: 3—14; 2 Krön. 34: 15—22.

Hans fader hette’Mesullam, och han hade
en son, som hette Ahikam, hvilken åter var
fader till Gedalja, som blef satt öfver de
kvarlämnade judarne, när de öfrige bort-

fördes till Babel, 2 Kon. 22: 3, 12; 25: 22;
2 Krön. 34: 20; Jer. 26: 24; 39: 14; 40: 5,
9, 11; 41: 2; 43: 6. Sannolikt var det hans
son, Gemarja, som var skrifvare hos konung
Jojakim, Jer. 36: 10—12. Han synes äfven
haft en son, Elasa, som blef skickad af
konung Zedekia med bref till konung
Nebu-kadnezar, Jer. 29: 3, och ännu en vid namn
Jaasanja, en af de äldste i Jerusalem i
Hesekiels sid, Hes. 8: 11. De senares fader
kan dock vara Safan 2. Namnet betyder:
Undertryckare (Stora kyrkobibeln).

Safan 2. En man hos konung Josia,
blef sänd af konungen för att iståndsätta
Herrens hus. Dennes fader hette Azalja,
2 Krön. 34: 8.

Säf at 1. En höfding och hufvudman i
Simeons stam, blef sänd af Mose att
kun-skapa i Kanans land. Läs Ammiel 1; ty
deras historia är lika.’ Safats fader hette
Hori, 4 Mos. 13: 6. Namnet betyder:
Domare (Stora kyrkobibeln).

Safat 2. En man från Abel-Mehola,
fader till profeten Elisa. Han tycks varit
landtbrukare. Ty då hans son, Elisa, blef
kallad till profet, gick denne och plöjde.
Tolf par oxar gingo framför honom, 1 Kon.
19: 16, 19; 2 Kon. 3: 11; 6: 31.

Safat 3. En af Davids efterkommande
efter bortförandet till Babel, den siste af
Semajas fem söner, 1 Krön. 3: 22.

Safat 4. En gadit, bodde i Basan, 1
Krön. 5: 12.

Safat 5. En uppsyningsman hos konung
David öfver boskapen i dalarna; hans fader
hette Adlai, 1 Krön. 27: 29.

Saffira, en medlem af den första kristna
församlingen i Jerusalem. Hennes man hette
Ananias. Se vidare hans historia. Namnet
betyder: Skön, täljare (Stora kyrkobibeln).

Såge, fader till Jonatan, en af Davids
hjältar, 1 Krön. 11: 34. Namnet betyder:
Angripare, antastare, förvirrad, mångfaldig
(Stora kyrkobibeln).

Saharaim, en benjaminit, försköt sina
två hustrur, Husim och Baara. Med Husim
hade han två söner. Men sedan födde han
sju söner i Moabs land med sin hustru
Hodes, 1 Krön. 8: 8—11.

Sakar 1. Fader till Ahiam, en af
Davids hjältar, 1 Krön. 11: 35. I 2 Sam. 23:
33 heter han Sarar. Namnet betyder: Lön.
Sarar d. ä. Furste, herre (Stora
kyrkobibeln).

Sakar 2. En dörrvaktare i Herrens hus
i Davids tid, den fjärde af Obed-Edoms
åtta söner; en skicklig och kraftfull man i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bmok/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free