- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång I. 1914 /
303

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN BOK- OCH BIBLIOTEKSVÄRLDEN

303

utställda svenska bokbanden hafva afbildats och
beskrifvits i Undertecknads arbete »Svenska
bokband under nyare tiden», del I och II.

Utställningen gaf en god öfverblick af det svenska
bokbinderiets utveckling fram till 1800-talets början,
och man kunde med glädje konstatera, att mycket af
det utställda måste tillfredsställa äfven rätt höga
anspråk på konstnärlig uppfattning och smak.
Framstående mästare under 1600-talet voro Markus
Sigfridsson, Jacques Morel och Kristoffer Reusner samt
under 1700-talet Kristoffer Schneidler, Johan Karl
Caloander och Hans Kristoffer Richter, hvilka alla
på utställningen voro representerade med goda
arbeten, typiska efter sin tid. Särskildt praktfulla voro
banden från rokokotiden och den gustavianska
epoken.

Bland de danska banden fängslades
uppmärksamheten vid den intressanta bokpåsen från
1500-talets senare hälft, som var med på
bokbandsutställ-ningen i Köpenhamn 1906 och är afbildad i E.
Hannovers vackra publikation »Kunstfærdige gamle
bog-bind indtil 1850» (Köpenhamn 1907). Tre band, ett
af brunt kalfskinn och två af pergament, voro prydda
med Tycho Brahes porträtt och vapen och några
andra med danska riksvapnet.

I de åt Tyskland reserverade montrerna kunde
man studera ett flertal blindpressade bruna
skinnband med mönster i den välkända gotikstilen med
småstämplar visande djur, blommor, rosetter,
stjärnor, o. s. v. Från krigsbytena i Tyskland under
30-åriga kriget kommo åtskilliga vackra, i allmänhet
synnerligen väl bibehållna band, som tillhört det
dyrbara Rosenbergska biblioteket i Prag, det
kurfurstliga biblioteket i Mainz och furstbiskopliga
biblioteket i Wurzburg, samtliga med ståtliga
pärm-exlibris. Verkliga praktband voro några stora
folianter af brunt skinn med en utomordentligt rik
dekorering i guld och färger från 1500-talets slut,
erinrande om den framstående, i Dresden verksamme
mästaren Jakob Krause. Ett annat rikt dekoreradt
band, från senare hälften af 1600-talet, torde hafva
utgått från det pfalzgrefliga hofbokbinderiet i
Heidelberg.

I den polska samlingen funnos flera vackra
1500-talsband af rödbrunt skinn med blindpressade
ramar, visande bladverk, porträttmedaljonger, m. m.
samt vanligen i midten ett guldpressadt vapen. Bland
dessa hade några tillhört konung Sigismund II August,
Copernicus och Johannes Dantiscus.

Bland de fåtaliga banden från Österrike-Ungern
lade man särskildt märke till ett i rik flätverksstil
dekoreradt folioband med den ungerske konungen
Vladislav II:s vapen (omkr. 1500).

Typiska för Holland och Belgien vid slutet af
1400-talet och början af 1500-talet äro de band i
mindre format, som dekorerats med blindpressningar
medelst plattor, graverade i gotisk stil med
bladrankor och djur, och hvarpå några prof voro
utställda. Mot samma århundrades midt blef
bandutstyrseln rikare, såsom man ock kunde iakttaga på
ett litet intressant praktband, som antagligen utgått
från den kände Kristoffer Plantin i Antwerpen. Vid
midten af 1600-talet arbetade i Amsterdam den
skicklige bokbindaren Magnus Hendrickszon, som äfven
å utställningen var företrädd med ett praktband i
folio, dekoreradt med rika guldpressningar, hvari
förekommo hans typiska vaggmedsstämplar och
bladspiraler jämte en krönt delfin och en fågel.

De engelska banden å utställningen voro
representativa och gåfvo en rätt god inblick i detta lands
bokbandsstilar. Sålunda funnos från 1500-talet
blindpressade band af Garret Godfrey och Nicholas
Spierinck i Cambridge samt John Reynes i London
med de för dem karakteristiska rullstämplarna,
innehållande bland annat mästarnes initialer. Den
framstående Thomas Berthelet, utförde vackra band i
Grolier-stil åt bland andra konung Edvard VI, och
ett dylikt band af svart skinn med Englands vapen
var utställd! Från 1600-talet funnos prof af
mästaren Samuel Mearne med punkterade stämplar och
vaggmedsmönster, och af 1700-talets berömde Roger
Payne fanns en liten elegant volym i grön marokäng
med smakfull guldpressad bård och rikt dekorerad
rygg (tillhörig löjtnant Tore Virgin).

1500-talets bokbandskonst i Italien var fylligt
representerad, och man kunde här få se flera typiska
band från Aldus Manutius i Venedig och Filippo
Giunta i Florens m. fi. med smakfulla mönster i
blind- och guldpressningar. Vidare fanns ett
Cane-vari-band samt ett par praktpjeser utförda för
konung Sigismund af Polen. Från 1600-talet märktes
ett flertal för drottning Kristina utförda band af röd
marokäng med rika guldpressningar och i midten
vasavapnet. Naturligen saknades ej här prof på
åtskilliga påfveband från olika tider, af hvilka flera
voro synnerligen rikt dekorerade. Bland
1700-tals-banden lade man egentligen märke till flera
guldglänsande praktband, som förärats konung Gustaf
III under hans italienska resa 1784.

Den dyrbaraste samlingen å utställningen var utan
jämförelse den franska. Bland de äldre
blindpressade banden märktes ett, som tillhört Frans I. Från
1500-talets midt komma fyra med guldpressningar i
arabeskstil prydda band, som utförts för Jean Grolier,
och hvilka alla utgjorde intressanta prof på denne
samlares världsberömda bokband. Ett annat hög-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:08:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1914/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free