- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång IX. 1922 /
242

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

242 JOHANNES RUDBECK

varit bosatt i Paris, så t- ex. sid. 104: »Grolier, fixé à Paris depuis 1530
environ,...»

De Grolier-band, som innehålla böcker tryckta efter 1530 skulle
följaktligen få anses såsom utförda i Frankrike (Paris), och jag tror att man
härom i stort sedt är enig. Däremot hafva en del författare förfäktat den
åsikten, att åtskilliga med Groliers namn och devis försedda band utförts i
Italien under dennes vistelse där, sålunda under tiden 1510—1529, hvilka
band, har man ansett, företrädesvis skulle tillhöra de/i grupp Grolier-band,
som äro lätt igenkänliga på grund af sin enkla, men synnerligen smakfulla,
i guld tryckta dekorering, åstadkommen medelst ett sparsamt användande
af linjeornering och stiliserade bladornament, utförda medelst s. k. fyllda
stämplar (en plein or), d. v. s. mönstrets detaljer framträda med jämna,
hela ytor (dock förekommer här en bladkvist med några fina streck i bladen).
De i senare tid utförda banden skulle åter utgöras af dem, som i likhet
med det Hierta tillhöriga här afbildade bandet hafva en rikare, ofta
färglagd linjeornering och en ymnigare förekomst af bladverk, åstadkommet
genom streckade stämplar (fers azurés) eller konturstämplar (fers à filets).

Om de nyssnämnda enklare Grolier-banden skulle härstamma från tiden
för Groliers vistelse i Italien, borde de hufvudsakligen innehålla arbeten
tryckta före 1530, men så är ingalunda fallet. Dylika band har jag sett i
original eller afbildning till ett antal af 25 stycken. De inbundna böckernas
tryckorter och tryckår äro följande:

Venedig 1501 (Th. Gottlieb, Bucheinbände, Wien 1910, pl. 41 b).

» 1509 (S. Lacarelle, Catalogue, Paris 1888, nr 472; R. Hoe, Historie and ar-

tistic book-bindings, New-York 1895, I nr 13).
1515 (Pro novitate II, s. 101).

Basel 1517 (Ellis, Catalogue 185, London [1919], nr 1).

Venedig 1518 (Barlington club, Bookbindings, London 1891, pl. XXXIX).
» 1521 (Gottlieb, a. a., pl. 40 a).

» 1522 (S. T. Prideaux, Bookbinders, London 1903, s. 237).

1523 (Gottlieb, a. a., pl. 40 b).

» 1523 (W. Fletcher, Foreign bookbindings, London 1896, pl. XI).

» 1524 (Bogvennen, København 1921, s. 54).

Oppenheim 1524 (G. Craig, Catalogue, London 1887, nr 4753).
Venedig 1527 (Gottlieb, a. a., pl. 39 b).

Köln 1527 (H. Pêne du Bois, Four libraries, New-York 1892, s. 46, och B. Mat-

thews, Bookbindings, London 1896, s. 19). Se fig. 3 härnedan.
= 13 st.

Basel 1531 (J. Techener, Histoire de la bibliophilie, Paris 1861, pl. 1).

» 1532 (H. "Wheatley, Bindings in British Museum, London 1889, pl. XXXII).

Venedig 1533 (Pro novitate II, s. 99).

1533 (A. Schmidt, Bucheinbände, Leipzig 1921, pl. XXVIII).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1922/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free