- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång IX. 1922 /
244

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

244 JOHANNES RUDBECK

sedan 1700-talet, varit föremål för särskildt intresse, är det väl föga troligt,
att antalet kan komma att i väsentligare grad tillökas. Äfven med tanke på
att en del af Groliers band blifvit i senare tid ombundna eller på annat
sätt förstörda, synes påtagligt, att större delen af hans bibliotek icke varit
inbunden i de stilfulla band, som bära hans namn. Då Grolier förvärfvat
böcker i goda originalband har han säkerligen, som en äkta bibliofil, ej
velat förstöra dessa band, utan behållit dem i orördt skick, och så torde hafva
varit fallet med åtskilliga af de volymer, som han under sin Italien-vistelse
förvärfvat. Ett kändt faktum är, att Grolier ägde volymer i band, ej utförda
speciellt för honom. Bland de af Le Roux de Lincy uppräknade 349
Grolier-banden betecknar han endast tre såsom »reliures italiennes» (nr 14, 63 och
88 i första uppl.).1

Sin åsikt om att de nyssnämnda s. k. äldre Grolier-banden äro
italienska grundar Wandel därpå, att bandornamentikens karaktär är italiensk,
närmare bestämdt venetiansk. Det kan visserligen ej bestridas, att
ornamentiken å dessa band rönt ett starkt inflytande från den italienska renässansen,
men detta gjorde sig väl gällande mer eller mindre i alla den tidens
kulturländer. Man kan följaktligen ej utan vidare draga den slutsatsen, att
berörda band, såsom dekorerade i venetiansk anda, måste vara förfärdigade i
Venedig. I konsekvens med Wandels åsikt skulle alla konst- och
konst-slöjdsprodukter, utförda i italiensk stilkaraktär, hafva utförts i Italien,
hvilket ju ej kan hafva varit hans mening.

Om nu Wandels åsikt vore riktig, borde andra 1520-tals italienska
band kunna påvisas med liknande dekorering och utförande i öfrigt, men
det har ej lyckats mig att konstatera förekomsten af sådana. Det typiska
venetianska bandet från berörda tid har en eller flera ramar med stiliseradt
bladverk eller ornament samt i midtfältet en, ofta rund, dekoration; i ryggen
å oktavbanden tre bind, vanligen dessutom fyra mindre fästbind, samt fyra
knytband. Denna typ fortlefde ännu vid 1500-talets midt. Helt skiljaktiga
härifrån äro de ifrågavarande Grolier-banden med sin eleganta linjeornering,
bildande geometriska i hvarandra inflätade figurer, och sina delikata
sparsamt insatta Jbladornament. Groliers oktavband hafva alltid fem bind och
vanligen därjämte upptill och nedtill ett fästbind; knytband saknas. Dessa
välgjorda band synas mig ej kunna dateras så tidigt som till 1520-talet,
hvars band i allmänhet visa en mindre fulländning både beträffande deko-

1 Ett italienskt för Grolier utfördt band är afbildadt i Elton Catalogue, London 1891,
sid. 9 (Marcus-Aurelius, Venedig 1560); Le Roux de Lincy-Portalis nr 325. Ett typiskt
italienskt band. Utfördt på beställning af en italienare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1922/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free