- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / III. Dalou-Finland /
101-102

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dansk musik - Dansk-norska - Dansk teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

101

Dansk-norska—Dansk teater

102

musik. På 1840-t. framträdde
tvenne danska tonsättare av
betydande mått: P. Hartmann
och N. W. Gade. P. A. Heise intog
på 1860- och 1870-t. en ledande
ställning på romansens och
solosångens område, följd av P. E.
Lange-Müller. Inom
kyrkomusiken verkade Weyse och Henrik
Rung, den senare skapare av
”Cæ-ciliaf oreningen” (1851). Bland
yngre danska symfoniker märkas
Victor Bendix, Louis Glass, Carl
Nielsen, Peder Gram och Poul
Schierbeck. För musiklivets
höjande ha utom den nämnda
”Cæ-ciliaforeningen” en hel del
musikföreningar verkat, bland dem
”Musikföreningen” i Köpenhamn,
stiftad 1836, som bland sina
dirigenter räknat Franz Gläser,
N. W. Gade, Emil Hartmann,
Fr. Neruda och Carl Nielsen,
och ”Kammermusikforeningen”
stiftad 1868 av Fr. Neruda.
Banbrytande på manskvartettens
område har
”Studenter-Sangfor-eningen” varit (stiftad 1839) och
i senare tid ”Bel Canto”. Det
första musikkonservatoriet i
Danmark upprättades 1827 och ägde
bestånd till 1841. Det nuvarande
Kgl. danske
Musik-Konservato-rium började sin verksamhet
1867. Sedan 1896 finnes vid
Köpenhamns universitet en lärostol
i musikhistoria. — Av utövande
musici har Danmark många stora
namn att uppvisa, de flesta ha
varit 1. äro knutna till
hovkapellet. Av violinister märkas: L. V.
Tofte, Anton Svendsen, Ax. Gade,
W. Chr. Holm, Fini Henriques,
Peder Möller och Frida Schytte;
violoncellister: Franz Neruda,
Rüdinger, Ernst Höeberg, Siegfr.
Salomon, Chr. Kellermann, Henry
Bramsen och Herman Sandby;
pianister: Anton Rée, Winding,
Anton Hartvigson, Ove Christen-

sen, L. Glass, V. Bendix,
Wolf-gang Hansen, Anna Schytte,
Helga Thiess, Chr. Möller, Alex.
Stoffregen och Victor Schiöler.

Dansk-norska, se Norska
språket.

Dansk teater. Den första
danska teatern öppnades 23 sept.
1722 i Lille Grönnegade i
Köpenhamn och uppstod som en
motvikt mot de utländska
trupper, som sedan länge spelat i
huvudstaden. Teaterns ledare,
René Montaigu, var visserligen
fransman, men skådespelarna
voro danskar, språket danska, och
i Holbergs komedier erhöll teatern
strax från början en nationell
repertoar. Svårigheter av olika
slag, främst ekonomiska,
medförde emellertid 1728 teaterns
nedläggande, och först 1747
återuppstod, ånyo under Holbergs
medverkan, ”den danske
Skue-plads”, som f. å. inflyttade i en
ny, av Eigtved uppförd byggnad
vid Kongens Nytorv. 1772
övertogs teatern, som 1750—70 lytt
under magistraten, av konungen
och blev Det kongelige Teater.
Samtidigt blev det danska
skådespelet, som tidigare fått dela
plats med italiensk opera och en
fransk hovtrupp, ensamrådande
på scenen, men nya konkurrenter
infunno sig snart i en inhemsk
opera och balett, som ännu äro
förenade med talscenen. —
Repertoaren, i vilken Holbergs verk
bildade en grundstomme, stod under
1700-t:s slut högt och visade ett
starkt nationellt inslag. Under
1800-t:s början förhärskade
Kotzebues pjäser, trots
romantikens genombrott med
Oehlen-schläger och Shakspere, och veko
först på 1820-t. för den
Hei-bergska vaudevillen och den
franska komedin (Scribe), som
sedan i förening behärskade
sce

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/3/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free