- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / III. Dalou-Finland /
449-450

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Donat ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

449

Donat—Donatello

450

flera skotska konungar under den
tidigare medeltiden.

Dona’t, se D o n a t u s.

Donate’llo, eg. D on a t o di
Niccolö di Betto Bardi,
f. 1386, d. 1466, italiensk
bildhuggare, huvudsakligen verksam
i Florens. D. var ungrenässansens
största konstnärspersonlighet och
sammanfattade i sin konst dess
strävanden. Han studerade
intensivt antiken, vars formvärld och
dekorationsmotiv han sökte
återuppväcka, men hans verk präglas
dessutom av en stark och omutlig
natursanning. Från
ungdomsarbeten som marmorstatyn av
David (se ill. till d. o.), nu i
Bar-gello, Florens, statyer på
domkyrkans fasad (nu i dess inre) och på
Or San Michele, av vilka den
märkligaste är den helige Georgs
käcka, ungdomliga riddargestalt
(marmororiginalet nu i Bargello,
en bronskopia på platsen; se ill.
till B i 1 d hugg ar konst sp.
1529), övergick han i
profetstatyerna på kampanilen (se ill.
till Bildhuggarkonst sp.
1530) samt terrakottabysten av
Niccolö da Uzzano till en starkt

Niccolö da Uzzano. Terrakottabyst av
Donatello.

Detalj av sångläktaren i domkyrkan i
Florens av Donatello.

realistisk och patetisk stil.
Senare skapade han i
gravmonumentet över påven Johannes XXIII
i baptisteriet i Florens typen för
renässansens väggravar och i en
bronsrelief med Herodes’
gästabud för Quercias dopbrunn i Siena
en sträng, antikiserande reliefstil.
I början av 1430-t. var D. i
Rom, där han utförde ett
marmortabernakel i Peterskyrkan.
Här uppträda de små dansande
och lekande barngestalter, som nu
intaga ett allt större rum i D:s
konst och som bl. a. återkomma
på predikstolen på
domkyrkofasa-den i Prato och på sångläktarna
i domkyrkan i Florens (nu i
domkyrkomuseet). Helt uppfylld
av den antika konstens anda är
den veka, finlemmade bronsstatyn
av David (i Bargello; se ill.
till Bildhuggarkonst sp.
1529), den första av renässansens
nakna ynglingastatyer. 1443
kallades D. till Padua, där han
stannade till 1453 och där han
utförde sin berömda ryttarstaty
över fältherren Gattameläta (se
ill. till Bildhuggarkonst
sp. 1532) och för kyrkan San
Antonio bl. a. fyra bronsreliefer
på högaltaret, framställande den
helige Antonius’ under. Från hans
sista tid härröra några verk, som
äro mera patetiskt betonade,

15. — D e x. III. Tr. 2. 8. 23.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:19:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/3/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free