- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / V. Groschen-Ito /
1619-1620

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiensk konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1619

Italiensk konst

1620

La Martorana, Palermo.

N. Italien intar under
langobar-dernas herravälde en särställning
genom talrikt bevarade
skulpterade stenplattor med en
egenartad band- och flätornamentik. —
Fr. o. m. medeltiden genomlöper
I. i huvudsak samma
utvecklingsskeden som den övriga europeiska
konsten men går på grund av de
nationella förhållandena i viss
mån egna vägar. Då stilskedena
i stort sett sammanfalla med årh.,
bruka de uppkallas efter dessa,
t. ex. trecent o (1300-t.),
quattro-cento (1400-t.). — Den
romanska stilen framträder i
Italien på 1000-t., men får här en
väsentligt annorlunda karaktär
än n. om Alperna. Det starka
beroendet av Bysans lever framför
allt kvar på två håll, dels i
Venedig, där Markuskyrkan (se ill. till
Venedig) med sin praktfulla
skulptur- och mosaikutsmyckning
återgår på förebilder i
Konstanti-nopel, dels i s. Italien och på
Sicilien, där normanderna skapade ett

rike, i vilket germanskt,
bysantinskt och arabiskt inflytande
åstadkom en egendomlig
kulturblandning. Som konstnärligt
centrum framträder på 1100-t.
Palermo, av vars kyrkor San
Ca-taldo och La Martorana äro rent
bysantinska, medan domen och
Cappella Palatina, liksom
domkyrkorna i Cefalü och Monreale
(se ill. till d. o.), visa en
västerländskt romansk planläggning,
men i det inre få även dessa
kyrkor genom en skimrande, färgrik
utsmyckning i mosaik och
marmorinläggning en starkt
österländsk prägel. I bronsportarna till
dessa kyrkor framträder en frisk
och omedelbar ehuru ännu
primitivt bunden skulpturstil. —
Sambandet med den antika
byggnadskonsten, stundom så påtagligt, att
man trott sig spåra en
”proto-renässans”, framträder särskilf i
Toscana, som redan under denna
period börjar intaga en ledande
ställning inom I. Ett särdrag
för Toscana är den omsorg,
som ägnas kyrkornas yttre.
Fasaderna smyckas med blindarkader i

San Miniato, Florens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:20:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/5/0822.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free