- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / VIII. Meusnier-Park /
379-380

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Museum ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

379

Muséum d’histoire naturelle—Musik

380

Naturhistoriska riksmuseet, Stockholm. Entomologiska avdelningen.

avpassad uppställning. I ett
modernt M. skola utom
utställningslokaler finnas utrymmen för
kansli, bibliotek, konservering,
fotografering och magasinering.
— Föremålens klassificering,
utställande och konservering ställa
stora krav på den möderne
museimannen, och hans verksamhet
grundas på en hel vetenskap,
museiteknik, som utom
ingående föremålskännedom omfattar
mångsidiga tekniska kunskaper.
Medan M. tidigare ofta voro
överfyllda av utställningsföremål,
tillämpas numera alltmera den
principen, att de för allmänheten
tillgängliga avdelningarna endast
omfatta de viktigaste föremålen,
ordnade på ett överskådligt och
estetiskt tilltalande sätt, medan
specialforskare hänvisas till
praktiskt inredda studiemagasin.

Muséum d’histoire naturelle
[my§eå’mm distoa’r natyrä’ll], se
Jardin des plantes.

Musi’k (grek, musike’), under
antiken sammanfattande
benämning på de under musernas hägn
stående konsterna, senare endast
tonkonsten. M. indelas efter de
medel, som komma till
användning i vokal - (sång-) och i n -

strumentalmusik samt
efter ändamål och stilarter i
k y r k o -, kammarmusik
m. m. M:s teori omfattar akustik,
estetik samt allmän formlära (jfr
Komposition). — Man
brukar vanl. skilja mellan 1)
naturfolkens och de orientaliska
folkens (egypter, kineser, japaner,
indier, araber m. fl.), 2) antikens
samt 3) Västerlandets M. Den
sistnämnda kategorin kan på
stilistiska grunder grupperas i ett
flertal perioder. Bestämmande för
den första av dessa är den
katolska kyrkans liturgiska musik
med den enstämmiga
gregorianska koralen. Från 800-t. utbildas
en flerstämmig musik, som inom
vokalmusiken under 1400—1500-t.
(2:a perioden) når sin polyfona
höjdpunkt. I det följande gör sig
en strävan gällande att låta en
huvud- 1. solostämma dominera
den musikaliska satsen, under det
de övriga stämmorna träda i
bakgrunden. Omkr. 1600 begynner
med monodin (se d. o.) en ny
stilperiod, som representeras av
operan och senare även av
oratoriet m. fl. musikaliska former.
Även under denna period
framträda polyfona riktningar (Bach

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:21:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/8/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free