- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / VIII. Meusnier-Park /
459-460

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Målarkonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

459

Målarkonst

460

Antikt måleri. Väggdekoration i Livias hus på Palatinen, Rom. l:a årh. f. Kr.

och templens väggar (se även ill.
till K 1 ä d e d r äkt sp. 923—924)
och som i figurframställningen
följa samma lagar som de målade
relieferna (se
Bildhuggar-konst sp. 1492 f.), visa en
primitiv stilisering. Färgen är
an-bragt i enfärgade plan inom
skarpa konturer. Trots
framställningens konventionella karaktär
förråder den en livlig
berättar-förmåga och en ofta
förbluffande naturiakttagelse, icke minst
i djurbilderna. — De rester
av freskomålningar, som inom
det egeiska kulturområdet (se
Egeisk kultur) bevarats i
palatsen på Kreta och i Mykene
(se även ill. till Klädedräkt
sp. 924), följa i stort sett det
egyptiska schemat men vittna,
bl. a. genom återgivandet av
figurerna i riktigare profil ställning,
om en mera avancerad
naturalism. — Babylonierna, assyrierna
och perserna ha blott efterlämnat
obetydligt av M. Av den äldsta
indiska M. återstår likaledes

föga. De tidigaste bevarade
verken (t. ex. grottmålningarna vid
Adjanta, l:a—6:e årh. e. Kr.)
härröra från buddhistisk tid och
äro utförda i freskoteknik. De
framställa vanl. scener ur
Buddhas liv i en fri,
naturalistisk, vad perspektiv och
modelle-ring beträffar dock outvecklad
stil. En efterblomstring upplevde
M. under muhammedansk tid i
Indien, liksom även i Persien,
på handskriftsminiatyrens
område. — Det högtstående måleri,
som den kinesiska och japanska
konsten (se dessa ord) utvecklat,
intar en särställning såväl genom
tekniken (tusch 1. tunna
vattenfärger på siden 1. papper) som
genom sin starkt
stämningsbeto-nade karaktär. Intresset för
landskapet uppträder här tidigare och
starkare än på andra håll. Stilen
är utpräglat dekorativ med hela
färgplan och kalligrafiskt
stiliserad, uttrycksfull linjeföring. En
egendomlighet är det omvända
perspektivet (se d. o.). — Av a n -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:21:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/8/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free