- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / VIII. Meusnier-Park /
463-464

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Målarkonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

463

Målarkonst

464

Medeltida valvmålning. Jesu födelse och barndom. (Fr. v.: bebådelsen, Marias
besök hos Elisabet, Jesu födelse, förkunnelsen för herdarna, konungarnas
tillbedjan, frambärandet i templet, Jesu dop.) Bjäresjö kyrka, Skåne. Omkr. 1200.

kan och ett nästan felfritt
linjeperspektiv. Man skiljer i
rums-dekorationen mellan fyra stilar.
Till den andra stilen räknas bl. a.
målningarna i Livias hus på
Pala-tinen, till den fjärde de flesta
pompejanska målningarna och de
romerska grotteskerna (se d. o.).
De märkligaste tavelbilderna äro
de realistiska, i en bred, målerisk
stil utförda mumieporträtten
från Fajjum (se d. o.). — Den
f o rn kristna och
medeltida M. står nästan helt i
kyrkans tjänst; dess uppgift är att
smycka kyrkorummets väggar
och tak, altarna och de heliga
skrifterna — handskriftsmåleriet
(se Miniatyrmålning)
spelar under hela denna tid en
viktig, ofta förebildande roll — med
bilder ur Bibeln och
helgonlegenden. Vid framställningen av dessa
äro konstnärerna bundna av
fastställda typer (se bl. a.
Kristusbilder och Madonna).
De eftersträva icke som den
senantika M. verklighetsillusion
utan en dekorativ färg- och
linjeverkan, ehuru utvecklingen,
Sgr,skilt under medeltidens wista

århundraden, går mot större
naturalism. Det fornkristna och
bysantinska monumentalmåleriet
utgöres främst av mosaiker (se d.
o.), men samma stil återfinnes i
de fresker, som bevarats från
denna tid, och präglar även i stort
sett den romanska tidens vanl. al
secco utförda vägg- och
valvmålningar 1. i tempera målade
trätak (se ill. till Dädesjö).
Figurerna och scenerna, som ofta bilda
en fortlöpande illustrationsserie
(t. ex. Kristi liv), äro oftast stelt
uppradade i samma plan, stundom
i flera rader över varandra.
Figurerna äro mera tecknade än
målade och färgerna dekorativt
fördelade i rena ytor, men
framställningen röjer dock ofta ett starkt
själsligt uttryck och ej sällan ett
livfullt berättarlynne. Perspektiv
saknas mer 1. mindre fullständigt,
och miljön antydes endast genom
enstaka föremål, träd 1.
byggnader, i leksaksformat. Under
gotiken, som upplöser väggarna i
fönster, ersättas väggmålningarna i
stor utsträckning av
glasmålningar (se d. o.), men i stället uppstår
ur altgrbilderna (jfr Altare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:21:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/8/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free