- Project Runeberg -  Per Hasselberg 1850-1894. Minnesblad /
36

(1898) [MARC] Author: Richard Bergh With: Ernst Josephson, Karl Fritiof Valentin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Per Hasselbergs lifsverk af Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

<smalFot. B. Orling.</smal                         <bVIKTOR RYDBERG.<bOfullbordad statyett. Tillhör fru Susen Rydberg<bå Djursholm.
Fot. B. Orling.                        

VIKTOR RYDBERG.
Ofullbordad statyett. Tillhör fru Susen Rydberg
å Djursholm.


Vid sidan af dessa statyer hann Hasselberg
under sin korta konstnärsbana utföra en mängd
porträttbyster och medaljonger samt de förut af
mig flyktigt nämnda dekorativa figurgrupperna i
Fürstenbergs galleri. Bland bysterna torde den
af målaren Ernst Josephson vara mest fulländad.
Alla bära prägeln af lif och karakter, men alla
äro ej hvad själfva kompositionen angår
vällyckade. Eget nog förstod ej Hasselberg, trots
sitt säkra formsinne, konsten att fyndigt afskära
en figurs öfverkropp så att denna med hufvudet
bildade ett väl afrundadt helt. Förmodligen fanns
det i detta afhuggande af en del från en lefvande
organism, hvilken först i sin helhet ger full idé
om sin ändamålsenlighet och skönhet, något för
Hasselberg sårande, som omedvetet gjorde hans
hand ovig. När Hasselberg behandlade hela
människokroppen, blef hans komposition alltid
lika väl afvägd som storslagen i hållningen.
Bland de svåraste uppgifter han som konstnär
hade, var den att med figurgrupper dekorera
takfrisen till det då under byggnad varande
Fürstenbergska galleriet i Göteborg.
Lyckligtvis hade han frihet att själf välja sina ämnen,
och han valde också något af det, som
intresserade honom mest i lifvet. I en serie af sex
allegoriska figurgrupper framställde han vår tids
stora uppfinningar, därmed också förhärligande
de i dem lefvande naturkrafterna. Bland dessa grupper torde de, som äga de
våldsammaste rörelserna: »ångan» och »dynamiten» taga priset framför de öfriga: »elek-
triciteten», »magnetismen», »telefonen» och »fotografien», hvilka alla äro hållna i lugna,
enkla ställningar. »Ångan» representeras af en kvinnlig och en manlig figur (vattnet
och elden) hvilka, utsträckta å ömse sidor om en liten dekorativt formad ångpanna,
synas i vildt arbetande ställningar jäkta framåt mot åskådaren. Den i hög grad
originella rörelsen, som endast genom liniernas lyckliga balans tillstädjer gruppen
plastisk ro, ger ett intryck, hvilket lika osökt som genialt erinrar om de arbetande
pistongerna å ett lokomotiv. Den manliga figurens väldiga, kraftfulla skuldra synes
bunden åt den sida, där ångpannan är — en bild af den bundna kraften; i öfrigt
är hans muskulösa kropp fri till rörelse. — »Dynamiten» är lika originel. Här se
vi åter en man och en kvinna; denna gång skilda åt af ett klippblock. Kvinnan
synes utan eftertanke, blind och fanatisk, störta med hufvudet mot klippan, som
remnande hotar henne med undergång. Mannen å sin sida ses försiktigt med senig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:08:09 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/brphasselb/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free