- Project Runeberg -  Stilproblemet i den moderna konsten /
41

(1919) [MARC] [MARC] Author: Richard Bergh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STILPROBLEMET I DEN MODERNA KONSTEN ’ 41

måste åter lära sig att i sin konst tänka och handla
arkitektoniskt och konstruktivt utan att därför ge avkall på
sina olika facks specialfordringar, som alla väl kunna
och måste förenas därmed.

1 1800-talets sista decennium utkom en bok av den tyske
skulptören Adolf Hildebrand i Florens. Dess titel löd
kort och gott: Das Problem der Form. En djupare och
samtidigt mera modern bok över formproblemet i
bildkonsten har inte vår tid att uppvisa. Ingen har så klart
som Hildebrand visat hur arkitektoniskt och matematiskt
allt konstnärligt bildskapande, all komposition till sitt
innersta väsen är. Det går i första hand ut på att
åstadkomma en skön och harmonisk rumsupplevelse. Den
bildgestaltande konstnären använder i det syftet alla sin
bilds olika delar, organiska liksom oorganiska, ja, även
"luftvolymerna" mellan föremålen i bilden som
byggnadsdelar, med vilkas tillhjälp han åstadkommer ett skönt
samspel av rumsförhållanden och till sist en sluten,
lagbunden enhet, en värld för sig, bestämt avgränsad från
yttervärlden. Men i denna strängt arkitektoniskt ordnade
värld finnes som sagt rum både för organiska former
och oorganiska. Den ligger därför i lika mån öppen såväl
för intimt mänskligt inkännande som för rent matematisk
värdering. Denna epokgörande bok synes mig buren och
dikterad av ett sällsynt rent konstnärligt förnuft liksom
samtidigt av ett alltigenom västerländskt åskådningssätt.
Dess objektivitet och sköna måttfullhet i allt är dessutom
en verklig njutning i denna överdrifternas, paradoxernas
och de subjektiva hugskottens guldålder.

Hildebrands bok behandlar dock företrädesvis
konstverket med dess sköna byggnad som en isolerad helhet i
och för sig. Vad som emellertid ofta gör det så vanskligt
att ur ren skönhetssynpunkt bedöma ett av bildkonstens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:48:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brstilprob/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free